Stosownie do art. 26 ust. 1 pkt 3 [link=http://akty-prawne.rp.pl/Dokumenty/Ustawy/2010/DU2010Nr176poz1191.asp]ustawy o bezpośrednim wyborze wójta[/link] wygaśnięcie jego mandatu następuje wskutek utraty prawa wybieralności lub braku takiego prawa w dniu wyborów. Istnienie tej przesłanki stwierdza rada gminy.
Od tej uchwały przysługuje skarga do sądu administracyjnego, którą wnieść należy z zachowaniem siedmiodniowego terminu liczonego od dnia doręczenia uchwały zainteresowanemu. Stanowi o tym art. 27 ust. 1 ustawy.
Jednocześnie ustawodawca nie zawarł w tym akcie prawnym żadnych przepisów szczególnych dotyczących trybu wnoszenia skargi. Oznacza to, że w takiej sprawie zastosowanie znajdzie zasada ogólna, zgodnie z którą skargę do sądu administracyjnego wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi, czyli w omawianym wypadku – rady gminy.
[b]Tak wynika z postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 2 lutego (sygnatura akt II SA/Ol 34/11),[/b] który odmówił merytorycznego rozpatrzenia skargi wójta na uchwałę rady gminy stwierdzającą wygaśnięcie jego mandatu, gdyż została ona wniesiona po terminie.
Uzasadniając swoje stanowisko, WSA wyjaśnił, że wnoszenie skargi bezpośrednio do sądu było możliwe i skuteczne tylko w ciągu dwóch lat od wejścia w życie ustawy – [link=http://akty-prawne.rp.pl/Dokumenty/Ustawy/2002/DU2002Nr153poz1270a.asp]Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi[/link], czyli od 1 stycznia 2004 r. do 31 grudnia 2005 r.