Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (III SA/Wa 30/11)
tak rozstrzygnął spór z fiskusem spółki udzielającej swoim kontrahentom warunkowych rabatów.
Firma udzielała rabatów pod warunkiem zawarcia umowy na określony czas oraz terminowego regulowania należności. Jeśli klient się z tego nie wywiązywał, spółka mogła wycofać się z rabatu, korygując fakturę.
Zwróciła się do ministra finansów z wnioskiem o rozstrzygnięcie, czy korekta wpłynie na obrót w okresie, w którym wystąpiły okoliczności uzasadniające anulowanie rabatu, czy też w okresie sprzedaży pozycjonera. Fiskus stwierdził, że korekta dotyczy rozliczenia za okres wydania urządzenia, czyli trzeba jej dokonać wstecz. Nie zgodziła się z tym spółka, uznając, że anulowanie rabatu może rozliczać na bieżąco.
Skarga firmy trafiła na wokandę warszawskiego sądu administracyjnego. Stwierdził on, że trzeba rozróżnić powody, dla których wystawiana jest faktura korygująca. Jeśli powodem jest błąd, to korekta wpływa na obrót w okresie wystawienia faktury pierwotnej. Jeśli zaś pierwotna faktura była wydana w sposób rzetelny i korekta nie ma na celu poprawienia błędu, wpływa na obrót w okresie jej wystawienia.