Podstawa do udzielenia gwarancji przy emisji obligacji

Naczelny Sąd Administracyjny ustalił podstawę prawną udzielania przez samorząd gwarancji zobowiązań związanych z emisją obligacji

Publikacja: 27.08.2011 04:59

Podstawa do udzielenia gwarancji przy emisji obligacji

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski

Nie może to być art. 6 ustawy z 1995 r. o obligacjach, lecz przepis (obecnie art. 94) ustawy o finansach publicznych przewidujący, że jednostki samorządu terytorialnego mogą udzielać poręczeń i gwarancji z uwzględnieniem jej przepisów – stwierdził NSA. W 2009 r. Zarząd Województwa Mazowieckiego wyraził zgodę na udzielenie gwarancji zobowiązań Agencji Rozwoju Mazowsza SA wynikających z transakcji zamiany profilu odsetek typu SWAP, która zostanie zawarta między agencją a jednym z banków.

– Agencja, w której 100 proc. udziałów ma samorząd województwa mazowieckiego, miała wyemitować obligacje na finansowe wspomożenie gmin i powiatów, by mogły brać udział w projektach unijnych – wyjaśnia Aneta Gęsiarz-Krasucka, radca prawny Urzędu Marszałkowskiego woj. Mazowieckiego.

Szanse przepadły, gdyż transakcja nie doszła do skutku. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie stwierdziło nieważność uchwały z powodu jej sprzeczności z art. 6 ustawy o obligacjach.

– Podobne stanowisko zajmują inne regionalne izby obrachunkowe – mówi Aneta Gęsiarz-Krasucka. – Można zrozumieć obawy RIO przed uwikłaniem samorządów w takie operacje finansowe. Ale trudno się pogodzić z faktem, że z braku środków na własny wkład finansowy wiele gmin i powiatów nie może wykorzystać środków unijnych.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie podzielił jednak stanowisko RIO i oddalił skargę województwa mazowieckiego. Uznał, że w sprawie ma zastosowanie tylko art. 6 ustawy o obligacjach. Zezwala on jednostkom samorządu terytorialnego na poręczanie zobowiązań wynikających z emisji obligacji. Tym samym nie mogą one udzielać emitentowi gwarancji transakcji zawieranych w związku z emisją obligacji. Nie mają do tego podstaw prawnych.

NSA uchylił zarówno wyrok WSA, jak i uchwałę kolegium RIO.

– Art. 6 ustawy o obligacjach dotyczy tylko poręczania zobowiązań wynikających z emisji obligacji, wyliczonych w trzech punktach tego przepisu – powiedział sędzia Cezary Pryca. – Nie może więc być podstawą prawną do udzielania gwarancji innych zobowiązań zaciąganych przy emisji obligacji. Taką podstawą mógł być poprzednio jedynie art. 86 ustawy z 2005 r. o finansach publicznych, a obecnie art. 94 ustawy o finansach publicznych z 2009 r.

sygnatura akt II GSK 798/10

Zobacz też:

Moda na obligacje

Nie może to być art. 6 ustawy z 1995 r. o obligacjach, lecz przepis (obecnie art. 94) ustawy o finansach publicznych przewidujący, że jednostki samorządu terytorialnego mogą udzielać poręczeń i gwarancji z uwzględnieniem jej przepisów – stwierdził NSA. W 2009 r. Zarząd Województwa Mazowieckiego wyraził zgodę na udzielenie gwarancji zobowiązań Agencji Rozwoju Mazowsza SA wynikających z transakcji zamiany profilu odsetek typu SWAP, która zostanie zawarta między agencją a jednym z banków.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr