Reklama

Poziom mierzenia hałasu w pobliżu portu lotniczego

Państwa UE mogą co do zasady ustalić maksymalne poziomy hałasu mierzonego na ziemi, które linie lotnicze muszą zachować przy przelotach nad obszarami położonymi w pobliżu portu lotniczego

Publikacja: 08.09.2011 16:00

Poziom mierzenia hałasu w pobliżu portu lotniczego

Foto: Fotorzepa, pn Piotr Nowak

Jeżeli jednak skutkiem takiego uregulowania jest zmuszenie linii lotniczych do zrezygnowania z wykonywania ich działalności gospodarczej, to może być ono przyjęte jedynie przy zachowaniu warunków przewidzianych w prawie Unii - tak orzekł dzisiaj (8 września 2011 r.) Europejski Trybunał Sprawiedliwości w sprawie C-120/10 European Air Transport SA/Collège d'environnement de la Région de Bruxelles-Capitale, Région de Bruxelles-Capitale.

Sprawa dotyczyła sporu pomiędzy linią lotniczą European Air Transport (EAT) a Région de Bruxelles-Capitale (Belgia) oraz Collège d’environnement - komisją ds. środowiska tego regionu.

Organ regionalny nałożył na EAT karę administracyjną za przekroczenie poziomu hałasu w godzinach nocnych przewidzianych w brukselskich przepisach regionalnych, zgodnie z którymi wartości graniczne są mierzone na ziemi. EAT wniosła skargę do sądu o stwierdzenie nieważności tej decyzji, twierdząc, że uregulowanie to jest sprzeczne z prawem Unii ponieważ posługuje się maksymalnymi poziomami hałasu na ziemi a nie u źródła.

Sąd belgijski zwrócił się do Trybunału o wyjaśnienie, czy regionalne uregulowanie brukselskie, normujące hałas wywoływany przez ruch lotniczy, można uważać za ograniczenie działalności oraz o metodę mierzenia poziomu hałasu u źródła.

Trybunał wskazał, iż w odniesieniu do hałasu wywoływanego przez statki powietrzne Unia stosuję metodę zrównoważonego podejścia. Metoda ta wymaga starannej oceny różnych możliwych rozwiązań kwestii zmniejszania emisji hałasu, w tym zmniejszenia hałasu lotniczego u źródła, środków planowania i zarządzania przestrzennego, operacyjnych procedur minimalizowania hałasu i ograniczenia działalności.

Reklama
Reklama

Stwierdził, że ograniczenie działalności w rozumieniu dyrektywy UE stanowi środek o charakterze zakazu całkowitego lub czasowego uniemożliwiający dostęp statku powietrznego do portu lotniczego w państwie członkowskim. Zatem uregulowanie w zakresie środowiska nie stanowi jako takie ograniczenia działalności, jeżeli nie zakazuje dostępu do danego portu lotniczego.

Trybunał zaznaczył jednak, że jeżeli okaże się, iż poziomy określone przez uregulowanie krajowe są tak restrykcyjne i w konsekwencji prowadzą do zmuszenia operatorów statków powietrznych do rezygnacji z wykonywania ich działalności gospodarczej, uregulowanie to będzie równoważne z zakazem dostępu i w konsekwencji stanowić będzie ograniczenie działalności.

Zobacz więcej w serwisie:

Dobra Firma

»

Firma

Reklama
Reklama

Jeżeli jednak skutkiem takiego uregulowania jest zmuszenie linii lotniczych do zrezygnowania z wykonywania ich działalności gospodarczej, to może być ono przyjęte jedynie przy zachowaniu warunków przewidzianych w prawie Unii - tak orzekł dzisiaj (8 września 2011 r.) Europejski Trybunał Sprawiedliwości w sprawie C-120/10 European Air Transport SA/Collège d'environnement de la Région de Bruxelles-Capitale, Région de Bruxelles-Capitale.

Sprawa dotyczyła sporu pomiędzy linią lotniczą European Air Transport (EAT) a Région de Bruxelles-Capitale (Belgia) oraz Collège d’environnement - komisją ds. środowiska tego regionu.

Reklama
Prawo drogowe
Kiedy na skrzyżowaniu działa zasada „prawej ręki"? Sąd rozstrzygnął spór
Prawo karne
Ponad 300 km/h przez Warszawę. Niespodziewany zwrot ws. pirata drogowego
Edukacja i wychowanie
Prywatne uczelnie przejmują studentów psychologii. Alarmujący raport
Sądy i trybunały
Prof. Piotr Tuleja: Ustrój Polski się zmienił, wróciliśmy do XIX wieku
Spadki i darowizny
Ile razy można zmienić testament notarialny i w jakim trybie? Zasady są jasne
Reklama
Reklama