Szkody łowieckie a termin zbioru roślin uprawnych w uchwale sejmiku

Sejmik województwa, działając na podstawie prawa łowieckiego, jest upoważniony tylko do ustalenia dnia zakończenia zbioru roślin uprawnych

Publikacja: 25.10.2011 10:14

Szkody łowieckie a termin zbioru roślin uprawnych w uchwale sejmiku

Foto: Fotorzepa, Przemek Wierzchowski

Jedno z kół łowieckich na Podkarpaciu zaskarżyło do sądu uchwałę Sejmiku Województwa Podkarpackiego w sprawie określania terminu zakończenia zbioru roślin uprawnych. W styczniu tego roku, dokonując zmiany swojej wcześniejszej uchwały, sejmik dodał ustęp w brzmieniu: „Termin zakończenia zbioru sałaty gruntowej i pora, o których mowa w załączniku nr 1, dotyczą również zbioru sałaty gruntowej i pora z nasadzeń 2009 r.".

Zdaniem koła łowieckiego sejmik, konstruując tak przepis, chce obarczyć koło odpowiedzialnością za szkody w uprawach i płodach rolnych, za które dotychczas nie ponosiło odpowiedzialności.

Sejmik argumentował m.in., że gdyby doszło do szkody w uprawach nieobjętych uchwałą, ich właściciel zostałby bez swojej winy pozbawiony prawa do odszkodowania za szkodę łowiecką. Dlatego o konieczności określenia terminu zakończenia zbioru rośliny nieuwzględnionej w uchwale sejmik może się dowiedzieć po fakcie i wówczas taka uchwała będzie obejmowała nasadzenia z okresu sprzed wejścia w życie uchwały będącej podstawą roszczenia odszkodowawczego.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie unieważnił uchwałę(sygnatura akt: II SA/Rz 491/11)

, wskazując, że art. 48 pkt 2

prawa łowieckiego

(na który powołał się sejmik) jest jednoznaczny. Stanowi, że odszkodowanie przysługuje posiadaczom uszkodzonych upraw lub płodów rolnych, którzy nie dokonali ich sprzętu w terminie 14 dni od dnia zakończenia okresu zbioru tego gatunku roślin w danym regionie, określonego przez sejmik województwa w drodze uchwały.

Do kompetencji sejmiku województwa pozostawiono więc tylko określenie dnia zakończenia zbiorów gatunków roślin w danym regionie. Tylko ta problematyka może być przedmiotem uchwały.

Treścią zaś zaskarżonej regulacji nie jest określenie końcowego terminu zbiorów sałaty gruntowej i pora, ale wskazanie, jakie prawo należy stosować do nasadzeń tych roślin dokonanych w 2009 r. Uchwała w tym zakresie wychodzi poza delegację ustawową, a to oznacza, że wydana jest bez podstawy prawnej.

sygnatura akt: II SA/Rz 491/11

Zobacz  » Samorząd » Ustrój i kompetencje » Uchwały, decyzje, zezwolenia

Jedno z kół łowieckich na Podkarpaciu zaskarżyło do sądu uchwałę Sejmiku Województwa Podkarpackiego w sprawie określania terminu zakończenia zbioru roślin uprawnych. W styczniu tego roku, dokonując zmiany swojej wcześniejszej uchwały, sejmik dodał ustęp w brzmieniu: „Termin zakończenia zbioru sałaty gruntowej i pora, o których mowa w załączniku nr 1, dotyczą również zbioru sałaty gruntowej i pora z nasadzeń 2009 r.".

Zdaniem koła łowieckiego sejmik, konstruując tak przepis, chce obarczyć koło odpowiedzialnością za szkody w uprawach i płodach rolnych, za które dotychczas nie ponosiło odpowiedzialności.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów