Reklama

Szkody łowieckie a termin zbioru roślin uprawnych w uchwale sejmiku

Sejmik województwa, działając na podstawie prawa łowieckiego, jest upoważniony tylko do ustalenia dnia zakończenia zbioru roślin uprawnych

Publikacja: 25.10.2011 10:14

Szkody łowieckie a termin zbioru roślin uprawnych w uchwale sejmiku

Foto: Fotorzepa, Przemek Wierzchowski

Jedno z kół łowieckich na Podkarpaciu zaskarżyło do sądu uchwałę Sejmiku Województwa Podkarpackiego w sprawie określania terminu zakończenia zbioru roślin uprawnych. W styczniu tego roku, dokonując zmiany swojej wcześniejszej uchwały, sejmik dodał ustęp w brzmieniu: „Termin zakończenia zbioru sałaty gruntowej i pora, o których mowa w załączniku nr 1, dotyczą również zbioru sałaty gruntowej i pora z nasadzeń 2009 r.".

Zdaniem koła łowieckiego sejmik, konstruując tak przepis, chce obarczyć koło odpowiedzialnością za szkody w uprawach i płodach rolnych, za które dotychczas nie ponosiło odpowiedzialności.

Sejmik argumentował m.in., że gdyby doszło do szkody w uprawach nieobjętych uchwałą, ich właściciel zostałby bez swojej winy pozbawiony prawa do odszkodowania za szkodę łowiecką. Dlatego o konieczności określenia terminu zakończenia zbioru rośliny nieuwzględnionej w uchwale sejmik może się dowiedzieć po fakcie i wówczas taka uchwała będzie obejmowała nasadzenia z okresu sprzed wejścia w życie uchwały będącej podstawą roszczenia odszkodowawczego.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie unieważnił uchwałę(sygnatura akt: II SA/Rz 491/11)

, wskazując, że art. 48 pkt 2

Reklama
Reklama

prawa łowieckiego

(na który powołał się sejmik) jest jednoznaczny. Stanowi, że odszkodowanie przysługuje posiadaczom uszkodzonych upraw lub płodów rolnych, którzy nie dokonali ich sprzętu w terminie 14 dni od dnia zakończenia okresu zbioru tego gatunku roślin w danym regionie, określonego przez sejmik województwa w drodze uchwały.

Do kompetencji sejmiku województwa pozostawiono więc tylko określenie dnia zakończenia zbiorów gatunków roślin w danym regionie. Tylko ta problematyka może być przedmiotem uchwały.

Treścią zaś zaskarżonej regulacji nie jest określenie końcowego terminu zbiorów sałaty gruntowej i pora, ale wskazanie, jakie prawo należy stosować do nasadzeń tych roślin dokonanych w 2009 r. Uchwała w tym zakresie wychodzi poza delegację ustawową, a to oznacza, że wydana jest bez podstawy prawnej.

sygnatura akt: II SA/Rz 491/11

Zobacz  » Samorząd » Ustrój i kompetencje » Uchwały, decyzje, zezwolenia

Jedno z kół łowieckich na Podkarpaciu zaskarżyło do sądu uchwałę Sejmiku Województwa Podkarpackiego w sprawie określania terminu zakończenia zbioru roślin uprawnych. W styczniu tego roku, dokonując zmiany swojej wcześniejszej uchwały, sejmik dodał ustęp w brzmieniu: „Termin zakończenia zbioru sałaty gruntowej i pora, o których mowa w załączniku nr 1, dotyczą również zbioru sałaty gruntowej i pora z nasadzeń 2009 r.".

Zdaniem koła łowieckiego sejmik, konstruując tak przepis, chce obarczyć koło odpowiedzialnością za szkody w uprawach i płodach rolnych, za które dotychczas nie ponosiło odpowiedzialności.

Reklama
Prawo drogowe
Kiedy na skrzyżowaniu działa zasada „prawej ręki"? Sąd rozstrzygnął spór
Podatki
Nie zgłosiłeś spadku po rodzinie? Będzie szansa na uniknięcie podatku
Dobra osobiste
„Obcieram i idę dalej”. Prof. Andrzej Zoll odpowiedział Jarosławowi Kaczyńskiemu
Praca, Emerytury i renty
Co się dzieje z emeryturą po śmierci? Jakie prawa ma rodzina? ZUS wyjaśnia
Spadki i darowizny
Ile razy można zmienić testament notarialny i w jakim trybie? Zasady są jasne
Reklama
Reklama