Gdy idzie o energię elektryczną, to od 1 maja 2004 r. do końca lutego 2009 r. obowiązek podatkowy powstawał w momencie jej wydania przez producenta. Art. 21 ust. 5 [b]dyrektywy 2003/96/WE[/b] przewidywał zaś, że energia podlega akcyzie, która staje się wymagalna w momencie dostawy przez dystrybutora lub redystrybutora. Do końca 2005 r. Polska była uprawniona do opodatkowania energii na zasadach odbiegających od standardów unijnych. Już 1 stycznia 2006 r. powinny jednak były obowiązywać u nas przepisy bazujące na standardach unijnych. [b]W wyroku z 2 lutego 2009 r. (C-475/07) Europejski Trybunał Sprawiedliwości[/b] stwierdził, że Polska naruszyła art. 21 ust. 5 dyrektywy 2003/96/WE. ETS nie ograniczył skutku temporalnego wyroku.
Przepisy uwzględniające wymogi dyrektywy weszły w życie dopiero 1 marca 2009 r., mimo że dostosowanie regulacji krajowych do standardów Unii nie wymagało szczególnych zabiegów. Faktycznym problemem ekonomicznym było właściwie jedynie opodatkowanie strat przesyłowych. W stanie prawnym obowiązującym przed końcem lutego 2009 r. państwo pobierało akcyzę również od energii elektrycznej, która nie dotarła nigdy nawet do dystrybutora, co nie było dopuszczalne w świetle dyrektywy. Gdyby Polska chciała utrzymać wpływy z akcyzy od energii na niezmienionym poziomie, konieczne byłoby pewnie podwyższenie stawki tego podatku.
[srodtytul]Na korzyść podatników[/srodtytul]
Wyrok ETS uruchomił lawinę roszczeń. Wnioski o zwrot nienależnie pobranej akcyzy opiewały łącznie na około 10 mld zł. Organy podatkowe konsekwentnie odmawiały zwrotu akcyzy, opierając się na wcześniejszym orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego, a przede wszystkim wyroku TK z 6 marca 2002 r. (P 7/00) stwierdzającym, że w razie pobrania takiego podatku konsumpcyjnego jak akcyza, który jest przerzucany na konsumenta, podatnikowi nie przysługuje zwrot nadpłaty.
Sądy administracyjne w różny sposób podchodziły do roszczeń podatników. Kres sporom położyła uchwała NSA z 13 lipca 2009 r. (I FPS 4/09): „Przepis art. 72 § 1 pkt 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=176376]ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2005 r., nr 8, poz. 60 ze zm.)[/link] nie stoi na przeszkodzie zwrotowi nadpłaty w podatku akcyzowym także wtedy, gdy ciężar podatku poniósł nabywca opodatkowanego towaru”.