Od 2 stycznia 2011 r. obowiązuje ustawa z 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (DzU nr 182, poz. 1228), która zastąpiła dotychczasową z 1999 r. Potrzeba wprowadzenia w tej materii nowej regulacji wynikała z konieczności dostosowania przepisów do zmieniającej się rzeczywistości, uaktualnienia przestarzałych i niefunkcjonalnych uregulowań wobec dzisiejszego poziomu technologicznego oraz dostosowania polskich rozwiązań do praktyk i reguł obowiązujących w instytucjach Unii Europejskiej i NATO.
[srodtytul]Wyeliminowane tajemnice[/srodtytul]
Z punktu widzenia użytkownika informacji niejawnych niezmiernie ważne jest uzyskanie wiedzy, co nowego go czeka, jakim podlega obowiązkom i co musi spełniać, by nie uchybić przepisom z zakresu ochrony informacji niejawnych, a tym samym nie narazić się na odpowiedzialność karną, służbową czy dyscyplinarną, względnie nie utracić uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych.
Wśród uregulowań nowej ustawy istotne jest m.in. zniesienie podziału na tajemnicę państwową i służbową. Ochronie podlegają obecnie te informacje, których ujawnienie przyniosłoby szkody interesom państwa. Tym samym rezygnacja z dotychczasowego podziału sprawiła, że ustawa z 5 sierpnia 2010 r. definiuje pojęcie informacji niejawnych jako takich, „których nieuprawnione ujawnienie spowodowałoby lub mogłoby spowodować szkody dla Rzeczypospolitej Polskiej albo byłoby z punktu widzenia jej interesów niekorzystne”.
Likwidacja zaś tajemnicy służbowej powoduje, że z zakresu ochrony przewidzianej dla informacji niejawnych zostały wyeliminowane tajemnice: dziennikarska, adwokacka, lekarska, danych osobowych i wiele innych. Według poprzedniej ustawy wszystkie tego typu tajemnice dotyczące obywateli mieściły się w zakresie tajemnicy służbowej. Obecna ustawa nie ingeruje już w tę sferę, a wymienione tajemnice podlegają ochronie wyłącznie na podstawie ustaw szczególnych.