Chodzi tu najczęściej o osobiste złożenie w placówce przez oszusta dyspozycji przelewu na rachunek specjalnie w tym celu przygotowany w innym banku, z reguły z wykorzystaniem podrobionego dokumentu tożsamości oraz po sfałszowaniu podpisu klienta. Przerzucanie ryzyka takich zdarzeń na klientów powinno zostać uznane za niezgodne z prawem. Wynika to z podstawowego obowiązku banku do ochrony powierzonych mu środków oraz z podwyższonego w tym zakresie profesjonalnego standardu staranności.
Prawo bankowe i kodeks cywilny
W zakresie prawa bankowego podstawą prawną obowiązku należytej ochrony oraz zwrotu całości wyłudzonych środków jest art. 50 ust. 2 zd. 2 prawa bankowego, zgodnie z którym „bank dokłada szczególnej staranności w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa przechowywanych środków pieniężnych". Szczególny obowiązek ochrony depozytów bankowych potwierdza orzecznictwo, w tym wyrok Sądu Najwyższego z 14 kwietnia 2003 r. (I CKN 308/2001), zgodnie z którym „na banku zawsze spoczywa obowiązek pilnowania, by nie doszło do wypłaty depozytów osobom nieuprawnionym".
Należy tu podkreślić podwyższony standard staranności zawodowej banków, potwierdzony m.in. w wyroku SN z 22 listopada 2002 r. (IV CKN 1526/2000), zgodnie z którym „(...) bank gwarantuje swemu kontrahentowi ochronę i bezpieczeństwo powierzonych bankowi środków pieniężnych (...), bowiem profesjonalny charakter jego działalności wymaga stosowania podwyższonego miernika staranności przy wykonywaniu zobowiązań" oraz „zapewnienie bezpieczeństwa depozytów jest jednym z najistotniejszych obowiązków banku, a sposób jego wykonywania jest najbardziej wymierną podstawą oceny jego wiarygodności".
W razie podjęcia depozytu przez osobę nieuprawnioną w ogóle nie można przyjąć, że doszło do złożenia oświadczenia woli przez posiadacza rachunku. Sąd Apelacyjny w Warszawie w wyroku z 21 listopada 2000 r. (I ACa 592/2000) stwierdził, że do skutecznego względem posiadacza obciążenia rachunku nie dochodzi nawet w razie przedstawienia przez osobę nieuprawnioną prawidłowo wystawionej i podpisanej dyspozycji posiadacza. Sąd ten stwierdził, że „gdy polecenie takie składa inna osoba, nie dochodzi do złożenia oświadczenia woli posiadacza rachunku. Tylko posiadacz bowiem jest podmiotem uprawnionym do wykonywania praw wynikających z umowy rachunku bankowego, do którego należy wydawanie poleceń rozliczeniowych (art. 725 k. c.)".
Spośród przepisów kodeksu cywilnego z art. 726 k.c. wynika obowiązek zwrotu całości lub części zdeponowanych środków na każde żądanie posiadacza rachunku, a z art. 727 k.c. prawo banku do odmowy wykonania zlecenia posiadacza rachunku wyłącznie na podstawie szczególnego przepisu prawa. Sąd Apelacyjny w Łodzi potwierdził to w wyroku z 10 lipca 1997 r. (I ACa 346/97).