Jak stosować przepisy dotyczące korzystania z zasobów

Korzystanie z zasobów podmiotów trzecich jest możliwe wyłącznie do wykazania spełniania minimalnych warunków udziału w postępowaniu. Art. 26 ust. 2b ustawy PZP nie można stosować wyłącznie w celu otrzymania przez danego wykonawcę większej liczby punktów – pisze radca prawny

Publikacja: 26.07.2012 09:10

Red

Przepis art. 26 ust. 2b ustawy – Prawo zamówień publicznych został wprowadzony ustawą z 5 listopada 2009 roku o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych, obowiązującą od 22 grudnia 2009 roku, tworząc całkiem nową instytucję, tzw. korzystania z zasobów podmiotów trzecich. Przepis ten ogranicza stosowanie określonej w nim instytucji korzystania z zasobów podmiotów trzecich wyłącznie do wykazania spełniania minimalnych warunków udziału w postępowaniu, natomiast nie jest dopuszczalne powoływanie się na doświadczenie czy wiedzę innego podmiotu w przypadku, gdyby miało to służyć wyłącznie otrzymaniu przez danego wykonawcę większej liczby punktów, a w konsekwencji wyższej pozycji w rankingu wykonawców.

Potwierdza to choćby uzasadnienie do nowelizacji – „w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu wykonawca będzie mógł polegać na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia oraz zdolnościach finansowych innych podmiotów".

Teoria i praktyka

Wydawałoby się, że zarówno powyższe uzasadnienie, jak i brzmienie przepisu i jego umiejscowienie wyraźnie będzie wskazywało na zakres stosowania nowej instytucji. Tymczasem początkowo praktyka całkowicie rozminęła się z teorią. Otóż w postępowaniach dwuetapowych zarówno wykonawcy zaczęli przepis ten stosować do wyższego pozycjonowania swojego wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na tzw. liście rankingowej, jak i zamawiający przyzwalali na takie działania, przyznając dodatkowe punkty za doświadczenie i wiedzę użyczone przez podmioty trzecie. Także KIO potwierdzała początkowo poprawność takich działań (np. KIO 1400/11 i KIO 1401/10, KIO 1918/10, KIO 1099/11, KIO 1730/11).

Nie można się jednak zgodzić z powyższymi poglądami. Stanowisko autorki w pierwszej kolejności opiera się na wykładni literalnej. Możliwość skorzystania z doświadczenia osób trzecich została przez ustawodawcę zawężona do zasobów niezbędnych do realizacji zamówienia, co zostało wprost ujęte w literalnym brzmieniu przepisu – w zdaniu drugim ust. 2b art. 26 ustawy PZP wszak dwukrotnie użyto  słowa „niezbędny", akcentując w ten sposób zakres stosowania tego przepisu. Zatem granicę stosowania przedmiotowego przepisu wyznacza niezbędny charakter zasobów udostępnianych. Należy także pamiętać, iż obowiązującą zasadą, określoną w art. 22 ust. 1 pkt 2–4 ustawy, PZP jest samodzielne posiadanie przez wykonawcę wymaganych zasobów,  przedmiotowa instytucja jest zaś wyjątkiem od tejże zasady. Zgodnie z zakazem rozszerzającej wykładni wyjątków należy przepis art. 26 ust. 2 ustawy PZP stosować wąsko.

Także przy zastosowaniu wykładni celowościowej nie może ostać się szeroki zakres stosowania omawianej instytucji. Wskazują na to zarówno ww. uzasadnienie nowelizacji, jak i orzecznictwo ETS do art. 47 i 48 dyrektywy 2004/18/WE. Otóż zdaniem ETS oba powyższe przepisy mają zastosowanie do wykonawców,  którzy samodzielnie nie spełniają minimalnych warunków stawianych uczestnikom postępowania – tym samym regulacje umożliwiające posługiwanie się zasobami osób trzecich mają zastosowanie wyłącznie do spełniania warunków podmiotowych, np. orzeczenie ETS C-176/98: „Usługodawca, który nie spełnia sam minimalnych warunków stawianych uczestnikom postępowania o zamówienie publiczne na usługi, może więc się opierać (...) na stanie (kondycji) podmiotów trzecich".

Pogląd autorki potwierdza także wykładnia systemowa. Implementowany przepis dyrektywy znajduje się w rozdziale I „Zamawiający i wykonawcy" działu II „Postępowanie o udzielenie zamówienia", w którym zamieszczone są przepisy dotyczące spełniania warunków udziału w postępowaniu. Co więcej – art. 26 ustawy PZP w całości dotyczy właśnie spełniania warunków udziału w postępowaniu. Z kolei implementowany przepis dyrektywy 2004/18/WE znajduje się w sekcji 2 „Kryteria kwalifikacji podmiotowej", tj. w części dotyczącej wyłącznie kwalifikacji podmiotowej. Zatem wykładnia systemowa zarówno prawa polskiego, jak i prawa UE wyraźnie wskazuje na możliwość zastosowania przedmiotowego przepisu tylko do minimalnych warunków, do warunków kwalifikacji podmiotowej.

Także opinia prawna Urzędu Zamówień Publicznych (Informator Urzędu Zamówień Publicznych, nr 11/2011) potwierdza powyższe: „zamawiający – w przypadku gdy wykonawca w postępowaniu prowadzonym np. w trybie przetargu ograniczonego powołuje się na potencjał (np. doświadczenie) wielu podmiotów (...), nie powinien uwzględniać takiego potencjału w punktacji przyznanej w ramach ocen spełniania warunków udziału w postępowaniu".

Obecnie możemy zauważyć sprzeciw wobec nadużywania instytucji korzystania z zasobów podmiotów trzecich. Zwiększyła się liczba odwołań wskazujących na nienależyte stosowanie przez zamawiających przedmiotowej instytucji, sami zamawiający starają się zapobiegać naruszeniu konkurencyjności prowadzonych przez nich postępowań i stosują przepis art. 26 ust. 2b ustawy PZP zgodnie z jego brzmieniem i celem. Wprowadzane są wprost do warunków postępowania zakazy korzystania z zasobów podmiotów trzecich w zakresie szerszym niż potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu, co jest pozytywnie oceniane przez KIO (por. wyrok KIO 1549/11, 1569/11). Z kolei inni zamawiający po prostu nie przyznają punktów za wykazanie się zasobami podmiotów trzecich w zakresie szerszym niż potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu – poprawność takich czynności także potwierdziła KIO (por. KIO 232/12 i KIO 243/12).

KIO po linii

Należy wyrazić nadzieję, że zmiana linii orzeczniczej Krajowej Izby Odwoławczej będzie stała. Na całkowicie jednolite orzecznictwo w tym zakresie pozostanie chyba jednak jeszcze poczekać jakiś czas – na co wskazują chociażby dwa całkowicie sprzeczne orzeczenia zapadłe 5 marca 2012 roku – w wyroku KIO 331/12, 333/12 KIO w całości potwierdziła poglądy reprezentowane przez autorkę, a w wyroku KIO 232/12, 248/12, 261/12 Izba oddaliła zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 26 ust. 2b ustawy PZP, przy czym warto wskazać, iż w tym zakresie zgłoszone zostało zdanie odrębne, co może świadczyć, że jednak wśród członków Krajowej Izby Odwoławczej przeważają poglądy wyrażone w niniejszym artykule.

Autorka jest radcą prawnym i dyrektorem Działu Prawnego Grupy Kapitałowej Comarch

Przepis art. 26 ust. 2b ustawy – Prawo zamówień publicznych został wprowadzony ustawą z 5 listopada 2009 roku o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych, obowiązującą od 22 grudnia 2009 roku, tworząc całkiem nową instytucję, tzw. korzystania z zasobów podmiotów trzecich. Przepis ten ogranicza stosowanie określonej w nim instytucji korzystania z zasobów podmiotów trzecich wyłącznie do wykazania spełniania minimalnych warunków udziału w postępowaniu, natomiast nie jest dopuszczalne powoływanie się na doświadczenie czy wiedzę innego podmiotu w przypadku, gdyby miało to służyć wyłącznie otrzymaniu przez danego wykonawcę większej liczby punktów, a w konsekwencji wyższej pozycji w rankingu wykonawców.

Pozostało 88% artykułu
Opinie Prawne
Tomasz Pietryga: Sędziowie 13 grudnia, krótka refleksja
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Prawne
Rok rządu Donalda Tuska. "Zero sukcesów Adama Bodnara"
Opinie Prawne
Rok rządu Donalda Tuska. "Aktywni w pracy, zapominalscy w sprawach ZUS"
Opinie Prawne
Rok rządu Donalda Tuska. "Podatkowe łady i niełady. Bez katastrofy i bez komfortu"
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Prawne
Marcin J. Menkes: Ryzyka prawne transakcji ze spółkami strategicznymi