Co najmniej od sześciu lat mówi się szerzej o złożach gazu łupkowego w Polsce oraz o szansach i zagrożeniach związanych z tym wyzwaniem. W tym czasie kilkakrotnie nowelizowano ustawę PGG – ostatnio w 2011 roku, ale zmiany nie dotyczyły bezpośrednio kwestii związanych z problemami poszukiwań i wydobycia gazu łupkowego. Dopiero ostatni projekt nowelizacji ustawy PGG z 15 lutego 2013 r. przygotowany przez Ministerstwo Środowiska odnosi się do kwestii, które budziły wątpliwości inwestorów posiadających koncesje na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż węglowodorów oraz firm, które zamierzają się ubiegać o koncesje zgodnie z nowymi przepisami.
Najwięcej kontrowersji wśród inwestorów krajowych i zagranicznych budzi udział Skarbu Państwa w sektorze poszukiwań i wydobycia węglowodorów poprzez spółkę NOKE SA (Narodowy Operator Kopalin Energetycznych SA).
Wedle przepisów projektu ustawy w celu realizacji uprawnień Skarbu Państwa wynikających z prawa własności do zasobów węglowodorów (własności górniczej) ma być utworzona spółka akcyjna NOKE SA, której nadrzędnym celem ma być zapewnienie długotrwałej i zrównoważonej gospodarki złożami węglowodorów. Jedynymi jej akcjonariuszami mają być Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) i Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).
Kontrowersyjna umowa
Ze zwycięzcą przetargu na udzielenie koncesji NOKE ma zawierać umowę o współpracy zgodnie ze wzorem opracowanym przez ministra środowiska (zał. do rozp. min. środ. w sprawie minimalnego zakresu i treści umowy o współpracy na działalność w zakresie rozpoznawania złóż węglowodorów lub wydobywania węglowodorów ze złóż – materiał ten nie podlegał na razie konsultacjom).
Dopiero po zawarciu umowy o współpracy między Skarbem Państwa a innymi stronami umowy miałaby być zawierana umowa o ustanowieniu użytkowania górniczego.