U.k.u.r. 2015 budziła liczne zastrzeżenia odnoszące się w dużej mierze do braku kompleksowej regulacji nowo przyjętych instytucji. Zwracano przede wszystkim uwagę na niejasne zasady przeprowadzenia procedury sprzedaży nieruchomości z uwzględnieniem prawa pierwokupu wszystkich uprawnionych podmiotów. W związku z powyższym pod koniec ubiegłego roku przyjęto ustawę, na mocy której wejście w życie u.k.u.r. 2015 zostało przesunięte z 1 stycznia na 1 maja 2016 r. Już wówczas pojawiały się głosy, że ustawa ta najprawdopodobniej w ogóle nie wejdzie w życie, a nawet jeśli, to nie w swoim pierwotnym kształcie.
I tak na początku tego roku doczekaliśmy się nowego projektu ustawy o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz zmianie niektórych ustaw, który zakłada uchylenie u.k.u.r. 2015, wprowadzając jednocześnie szereg zmian do obecnie obowiązującej ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego z 2003 r. (u.k.u.r. 2003).
Tylko dla rolników
Projekt ustawy zakłada, że nabywcami nieruchomości rolnych spoza Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa będą mogli być co do zasady tylko rolnicy indywidualni. Wyjątek stanowić będą osoby bliskie zbywcy, jednostki samorządu terytorialnego oraz Skarb Państwa. Za zgodą prezesa ANR także inne podmioty, jednakże tylko w sytuacji, gdy zbywca nieruchomości wykaże, że nie było możliwości przeniesienia własności nieruchomości na rzecz ww. podmiotów oraz nabywca da rękojmię należytego prowadzenia działalności rolniczej, a w wyniku nabycia nie dojdzie do nadmiernej koncentracji gruntów rolnych.
Projekt zmierza ponadto do zapewnienia, by nieruchomości rolne pozostawały w rękach rzeczywistych rolników przynajmniej przez dziesięć lat od dnia ich nabycia. Wprowadza więc instrumenty kontroli pozwalające ustalić, czy nabywca nieruchomości rolnej po jej nabyciu w rzeczywistości powiększył lub utworzył gospodarstwo rolne i osobiście je prowadzi. Nabycie własności nieruchomości rolnej musi się łączyć z wymogiem osobistego prowadzenia gospodarstwa rolnego, w skład którego wchodziłaby nabyta nieruchomość, jak również z zakazem zbywania oraz oddawania jej w posiadanie, np. jej wydzierżawiania. Niewywiązanie się z tego obowiązku zagrożone jest sankcją utraty nieruchomości na rzecz ANR.
Proponowane zmiany mogą wpłynąć negatywnie na transakcje na rynku nieruchomości rolnych oraz zahamować realizację inwestycji, które ze swojej definicji realizowane są poza granicami miast przy szlakach komunikacyjnych na gruntach stanowiących w znacznej mierze nieruchomości rolne. Możliwość nabywania takich nieruchomości w celach inwestycyjnych, np. pod budowę centrów logistycznych, magazynów czy też zakładów produkcyjnych, zostanie bowiem praktycznie wyłączona. Ponadto w konsekwencji proponowanych zmian właściciele nieruchomości rolnych zostaną pozbawieni możliwości swobodnego rozporządzania przysługującym im prawem własności. Dlatego też niewykluczone, że proponowane zmiany odniosą jeszcze przed ich wprowadzeniem efekt odwrotny od zamierzonego i doprowadzą do masowego zbywania nieruchomości rolnych przez ich właścicieli i zmiany ich klasyfikacji na nieruchomości o przeznaczeniu innym niż rolne.
Ingerencja w stosunki własnościowe
Przewidziane w projekcie zmiany rodzą także daleko idące ryzyko z punktu widzenia transakcji dotyczących spółek. Zaprojektowano bowiem w nim rozwiązania służące uściśleniu kontroli ANR i rozszerzeniu jej zakresu nie tylko w sytuacji sprzedaży nieruchomości rolnych, ale również w odniesieniu do innych czynności i zdarzeń prawnych, które w konsekwencji mogą doprowadzić do zmiany osoby właściciela nieruchomości rolnej. Przewidują one, że w przypadku zmiany wspólnika lub przystąpienia nowego wspólnika do spółki osobowej czy też nabycia i zbycia udziałów lub akcji w spółkach kapitałowych, które są właścicielami nieruchomości rolnej, ANR będzie mogła nabyć taką nieruchomość za zapłatą równowartości pieniężnej. Podobne uprawnienie przysługiwać będzie ANR, jeżeli nabycie nieruchomości rolnej nastąpi wyniku m.in. podziału, przekształcenia bądź łączenia spółek. Na tym etapie brak kompleksowego uregulowania zasad takiego wykupu po stronie ANR.