Zagadnienie zmian w projektach oraz w obiektach powstałych na ich podstawie należy do najbardziej kontrowersyjnych kwestii w badaniach due diligence nieruchomości. Wiele praktycznych problemów wynika z nieporozumień co do znaczenia podstawowych pojęć używanych w umowach z architektami. Często nie uwzględnia się także biznesowej oceny potrzeb związanych z zamierzonym sposobem eksploatacji budynku.
Prawa osobiste czy majątkowe
Na wstępie warto podkreślić, że zagadnienie dopuszczalności zmian w projektach i budynkach, niezależnie od ich zakresu, należy lokować w tematyce praw osobistych, ewentualnie praw zależnych, a nie w zakresie przenoszenia autorskich praw majątkowych. W szczególności błędem jest formułowanie prawa do wprowadzania zmian czy modyfikowania projektów architektonicznych jako jednego z pól eksploatacji. Powoduje to istotne wątpliwości interpretacyjne.
W praktyce często utożsamia się zagadnienie prawa do wprowadzania zmian oraz prawa do wykonywania praw zależnych. Jest to błąd, ponieważ mimo podobieństw są to odrębne kategorie. Wprowadzanie zmian to zasadniczo problematyka art. 16 pkt 3 i art. 49 ust. 2 prawa autorskiego. Z kolei do wykonywania praw zależnych odnosi się art. 2 oraz art. 46 prawa autorskiego.
Opracowanie, w rozumieniu prawa autorskiego, to nowy utwór powstały w oparciu o dzieło oryginalne. Typowym opracowaniem jest adaptacja powieści na scenariusz czy tłumaczenie tekstu na inny język. Jednak w przypadku architektury trudniej o dobry przykład. Opracowaniem projektu architektonicznego może okazać się zupełnie nowy projekt lub inne dzieło, które przejmuje charakterystyczne, twórcze elementy projektu oryginalnego. Prawa autorskie do takiego nowego projektu, określane jako prawo zależne, przysługują w całości jego twórcy, a nie twórcy dzieła pierwotnego. Zwykłe prawa autorskie od praw zależnych odróżnia tylko norma, która wymaga dla korzystania z tych ostatnich zgody uprawnionego do oryginalnego dzieła.
Zmiana dotyczy natomiast utworu jako takiego i nie prowadzi do powstania nowego dzieła. W konsekwencji osoba, która jedynie dokonała zmian w utworze, nie nabywa żadnych praw. Wprowadzanie zmian może, ale nie zawsze musi, wymagać zgody twórcy. Drobne modyfikacje, które nie naruszają integralności dzieła, lub niektóre zmiany spowodowane oczywistą koniecznością (np. ze względów bezpieczeństwa) nie wymagają odrębnej zgody. Na zmiany istotne należy z reguły uzyskać zezwolenie.