Coraz więcej firm, nie tylko dużych, staje się przyjaznych środowisku i decyduje się na zakup zielonej energii na swoje potrzeby (tj. energii wyprodukowanej w odnawialnych źródłach energii – OZE). Nawet jeśli nie mają obowiązku kupowania zielonych certyfikatów (świadectw pochodzenia energii), to decydują się na to ze względów reputacyjnych (PR, CSR). Jakkolwiek w praktyce funkcjonuje wiele możliwych systemów zakupu zielonej energii, to dla małych i średnich firm najprostszym i najtańszym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest zakup świadectw pochodzenia na wielkości zużycia równe zużyciu przez daną firmę. Ponieważ zawarcie takiej umowy bezpośrednio z wytwórcami OZE może być dla MSP wyzwaniem logistycznym i organizacyjnym – pewnie zdecydują się na korzystanie z usług pośredników (brokerów).
W praktyce istnieje wiele możliwych systemów zakupu zielonej energii. Dodatkowo załóżmy, że firma, która chce zmienić miks energetyczny w ramach swojego zużycia, nie jest w stanie zorganizować bezpośredniej umowy z jednym lub kilkoma wytwórcami energii z OZE i woli skorzystać z pośrednika, który znajdzie zielone certyfikaty u różnych wytwórców działających w Polsce.
Czytaj także:
Jak rozliczyć zwolnienie z akcyzy dla zielonej energii
System świadectw pochodzenia
Jednym ze sposobów wspierania produkcji energii elektrycznej z OZE jest system świadectw pochodzenia (zielonych świadectw), które wydaje prezes Urzędu Regulacji Energetyki (URE) na wniosek wytwórcy energii elektrycznej z OZE. Zielone świadectwo stanowi potwierdzenie wytworzenia energii z OZE i jest wydawane na każdą wytworzoną jednostkę energii – zgodnie z ustawą z 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii. Świadectwa pochodzenia wydawane są wyłącznie w postaci elektronicznej i zapisywane w rejestrze świadectw pochodzenia, ale są zbywalne i stanowią przedmiot obrotu na Towarowej Giełdzie Energii (TGE) na zorganizowanym tam Rynku Praw Majątkowych. Dochód ze sprzedaży certyfikatów wspiera działalność producentów OZE. Jednocześnie, aby zapewnić wytwórcom energii elektrycznej z OZE dodatkowy dochód, wprowadzono katalog podmiotów, które są zobowiązane w każdym roku uzyskać i przedstawić do umorzenia prezesowi URE świadectwa pochodzenia. Brak przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia, z których wynika określony udział zielonej energii w zużyciu, skutkuje koniecznością uiszczenia opłaty zastępczej, która zasila Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, z którego finansowane są również projekty z zakresu OZE. System świadectw pochodzenia wymusza w ten sposób na określonych podmiotach (np. z branży energetycznej), które najczęściej same nie produkują energii z OZE, udział w finansowym wspieraniu OZE.