Uwzględniliśmy jednak uwagi wskazujące, że takie zróżnicowanie może być niezgodne z konstytucją. Twierdzono, że w identycznych stanach faktycznych różni podatnicy wnosiliby różne opłaty, bo mały podatnik może mieć identyczny problem jak ten duży. Jednak nadal uważamy, że opłaty w jednakowej wysokości nie są dobrym rozwiązaniem, gdyż nie uwzględniają nakładu pracy organów podatkowych. Obliczyliśmy, że koszt wydania interpretacji indywidualnej wynosi w przybliżeniu 1072 zł. Będziemy szukać lepszego pomysłu na zróżnicowanie wysokości opłat. Opłata pozostaje więc na poziomie 40 zł niezależnie od tego, kto złoży wniosek o wydanie interpretacji.
W ostatnim czasie Ministerstwo Finansów zapowiadało, że chce zmienić kilka umów podatkowych z innymi krajami, m.in. z Cyprem. Na jakim etapie są negocjacje?
Na początku maja udało nam się renegocjować konwencję o unikaniu podwójnego opodatkowania z Cyprem. Przede wszystkim zależało nam na usunięciu z tej umowy niekorzystnych zapisów zawierających podatkowe zachęty do zakładania fikcyjnych spółek za granicą, tzw. klauzuli tax sparing. Klauzula ta zezwala na zaliczenie na poczet podatku należnego w Polsce kwoty daniny, która nigdy nie została zapłacona za granicą. Daje to możliwość obniżenia realnego opodatkowania dywidend wypłacanych przez cypryjską spółkę wspólnikowi z Polski do 9 proc. Tymczasem wypłata z polskiej spółki jest objęta stawką 19 proc. Chcemy również zmienić zasady rozliczania menedżerów spółek, którzy nie są na Cyprze rezydentami. Obecne rozwiązania dają im możliwość całkowitego uniknięcia podatku. To dlatego, że Cypr nie pobiera daniny od ich wynagrodzeń (tzw. director's fee), a w Polsce są one wyłączone z opodatkowania na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
To były nasze dwa główne postulaty, które zostały uwzględnione przez stronę cypryjską. Oznacza to, że zakładanie spółek na Cyprze przestanie wkrótce przynosić takie korzyści podatkowe jak dotychczas.
W jaki sposób udało się przekonać Cypr do zmiany umowy? Pojawiały się wątpliwości, że przyjęcie proponowanych przez Polskę postulatów jest niezgodne z interesami tego kraju.
Zgodnie z komentarzem do konwencji modelowej OECD klauzula tax sparing nie spełnia zakładanej wcześniej funkcji polegającej na stwarzaniu zachęt dla inwestorów zagranicznych. Jest natomiast wykorzystywana w agresywnym planowaniu podatkowym w celu uchylania się od opodatkowania. Trudno w tej sytuacji utrzymywać zapisy stwarzające możliwość podwójnego nieopodatkowania, jakie mamy w umowie z Cyprem. W wypadku umowy podatkowej oba państwa – strony umowy muszą osiągać porównywalne korzyści z jej istnienia. Jeśli ta równowaga korzyści zostanie zachwiana, dalsze funkcjonowanie umowy nie ma uzasadnienia. Z zadowoleniem przyjmujemy, że druga strona też tak to ocenia. To nie wszystko, gdyż planujemy również usunięcie klauzuli tax sparing z innych umów, m.in. z Malezją, Czechami i Singapurem, oraz renegocjację umowy z Luksemburgiem. Tax sparing usunięto już z umowy z Maltą.