Szybsze rejestry ułatwią rozpoczęcie działalności gospodarczej oraz dalsze funkcjonowanie firm

Szybsze rejestry ułatwią rozpoczęcie działalności gospodarczej oraz dalsze funkcjonowanie firm – pisze Grzegorz Wałejko, wiceminister sprawiedliwości

Aktualizacja: 24.08.2012 10:16 Publikacja: 24.08.2012 08:11

Red

Cywilizacyjna potrzeba budowania nowoczesnej administracji publicznej wymaga poszukiwania takich rozwiązań, które z jednej strony  umożliwiają szybkie rozpoczęcie działalności gospodarczej przy ograniczonych do minimum formalnościach obciążających obywateli,  a z drugiej – pozwalają  organom państwa wypełniać ich ustawowe obowiązki. W realizacji takiego założenia niewątpliwie pomaga rozwój technologii informatycznych.

Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowuje nowelizację szeregu przepisów, która ułatwi podmiotom uczestniczącym w obrocie gospodarczym, w szczególności podlegającym wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego, rozpoczynanie działalności i późniejsze funkcjonowanie. Zakłada się znaczne ograniczenie zakresu dotychczasowych obowiązków zgłoszeniowych ciążących na tych podmiotach.  Czas między rejestracją nowych podmiotów w Krajowym Rejestrze  Sądowym a rozpoczęciem działalności gospodarczej będzie znacznie krótszy, ponieważ numery NIP i Regon będą nadawane niemal jednocześnie z rejestracją w KRS. Zakres obowiązków ewidencyjnych i rejestrowych, jak też sposób współdziałania sądu rejestrowego, innych organów państwa i podmiotu uczestniczącego w obrocie gospodarczym wymagają kompleksowej zmiany przepisów.

Z dala od inspekcji

Pierwszym etapem prowadzonych prac było opracowanie założeń, a następnie projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw. Bezpośrednim celem tej nowelizacji przepisów jest ułatwienie wszystkim podmiotom posiadającym status pracodawcy rozpoczynania i prowadzenia działalności, w tym działalności gospodarczej, przez  wyeliminowanie obowiązku składania do Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Inspekcji Sanitarnej odrębnych zgłoszeń (oraz ich zmian). Skutkiem wprowadzenia projektowanych zmian będzie wyeliminowanie dwóch z sześciu zgłoszeń obowiązujących przy rejestracji podmiotu i to bez uszczerbku dla sprawnego wykonywania zadań przez  Państwową Inspekcję Pracy i Państwową Inspekcję Sanitarną. Instytucje te, wykonujące zadania kontrolne, będą pozyskiwały niezbędne dane o pracodawcach  bezpośrednio z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz z Głównego Urzędu Statystycznego. Kolejnym celem projektu ustawy jest umożliwienie podmiotom innym niż osoby fizyczne rozpoczynające działalność gospodarczą wcześniejszego rozpoczynania prowadzenia działalności przez skrócenie terminu wydawania przez naczelnika urzędu skarbowego potwierdzenia o nadaniu NIP z czternastu do trzech dni. Przypomnieć wypada, że osoby fizyczne rozpoczynające działalność gospodarczą uzyskały skrócenie tego terminu już wcześniej. Projekt ustawy skierowany został pod obrady Rządu.

Podstawą drugiego etapu planowanych zmian są opracowywane przez Ministerstwo Sprawiedliwości we współpracy z Ministerstwem Finansów, a także z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych oraz Głównym Urzędem Statystycznym założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym i innych ustaw. Te inne ustawy to Kodeks postępowania cywilnego, ustawa o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, ustawa o statystyce publicznej i ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych. Celem projektu jest przyśpieszenie i ułatwienie rozpoczynania działalności przez wszystkie podmioty podlegające wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego (nie tylko przez podlegające wpisowi do rejestru przedsiębiorców). Skorzystają z tego zatem także np. fundacje i stowarzyszenia. Ważne jest również, że zmiany obejmą między innymi wszystkie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, a więc także i te, które obecnie można wprawdzie zarejestrować elektronicznie w 24 godziny, ale bez możliwości skorzystania z zasady jednego okienka, co często niweczy efekt szybkiej rejestracji w KRS.

Poprawić „jedno okienko"

Podstawą zaproponowanych zmian jest refleksja nad niezbyt udanym modelem jednego okienka przewidzianym dotychczas dla przedsiębiorców wpisywanych do Krajowego Rejestru Sądowego. Konieczna okazała się zmiana filozofii współdziałania ewidencji i rejestrów prowadzonych przez Ministerstwo Finansów, Główny Urząd Statystyczny, Zakład Ubezpieczeń  Społecznych i Krajowy Rejestr Sądowy oraz zmiana roli wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym dla zadań pozostałych organów. U podstaw tej zmiany leży ograniczenie zakresu obowiązków identyfikacyjnych podmiotów wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego w momencie rozpoczynania działalności. Równocześnie znacznie większego znaczenia nabiera samodzielne działanie organów państwa, to znaczy podejmowane z urzędu, bez konieczności angażowania podmiotu rozpoczynającego swoją działalność. Wpis podmiotu dokonany w Krajowym Rejestrze Sądowym, statuujący  jego byt w obrocie prawnym, będzie miał decydujące znaczenie dla rozpoczęcia faktycznej działalności podmiotu, w tym dla prowadzenia działalności gospodarczej. Stanie się tak, gdyż dane objęte treścią wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym uzyskają status danych o charakterze wiążącym dla potrzeb prowadzonych przez inne organy państwa ewidencji podatkowej (MF), rejestru podmiotów gospodarki narodowej (GUS) i ewidencji ZUS.

Ten podstawowy pakiet danych o podmiocie wpisanym do Krajowego Rejestru Sądowego, a więc dane wpisywane przez sąd rejestrowy, będzie na skutek współpracy systemów informatycznych automatycznie zasilał prowadzone przez pozostałe organy ewidencje i rejestr. Umożliwi to automatyczny wpis podmiotu do  zasobów danych, pozostałych organów, jak też nadanie wymaganych przez przepisy prawa numerów NIP i Regon, bez dokonywania przez inne organy jakiejkolwiek weryfikacji danych. Rozpoczęcie udziału nowo powstającego podmiotu w obrocie gospodarczym będzie mogło być bardzo szybkie, ponieważ obowiązek podmiotu ograniczy się wyłącznie do złożenia wniosku o wpis do KRS. Podmiot wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego bezpośrednio po dokonanym przez sąd wpisie uzyska automatycznie także NIP i Regon, uprawniające faktycznie do rozpoczęcia działalności. Znikną zatem wszystkie dysfunkcjonalności  obecnego modelu jednego okienka dla podmiotów wpisywanych do KRS, powodujące, że od wpisania do KRS do umożliwienia faktycznej działalności mogło upłynąć wiele tygodni.

Inne dane, nieistotne dla bytu prawnego podmiotu wpisywanego do KRS, a także dla możliwości uzyskania numerów NIP i Regon, będą zgłaszane  później, już po rozpoczęciu działalności gospodarczej. W tym momencie obowiązek zgłoszeniowy po stronie podmiotu zostanie ograniczony jedynie do tzw. danych uzupełniających, które ze względu na swój wrażliwy charakter nie stanowią danych wpisywanych do KRS, lecz są niezbędne dla wykonywania zadań przez wymienione wcześniej organy. Chodzi między innymi o takie dane jak numer rachunku bankowego, dane kontaktowe,  przewidywaną liczbę zatrudnianych. Nie wszystkie dane w chwili rejestracji podmiotu w KRS są podmiotowi znane. Niebranie pod uwagę tego oczywistego faktu jest jedną z przyczyn niespełnienia oczekiwań przez dotychczasowy model jednego okienka. Realizacja obowiązku zgłoszeniowego w zakresie danych uzupełniających będzie następowała już po wpisie do KRS i uzyskaniu NIP i Regon, wyłącznie za pośrednictwem organu podatkowego. Podmiot będzie zobowiązany zgłosić te dane do naczelnika urzędu skarbowego. Organ podatkowy będzie następnie dystrybuował dane za pomocą systemu informatycznego do prowadzonych przez GUS i ZUS rejestru i ewidencji. Zgłoszenie danych uzupełniających będzie następowało na jednym formularzu (a nie jak dotychczas na trzech) składanym w urzędzie skarbowym osobiście, drogą pocztową lub drogą elektroniczną.

Reforma jeszcze w tym roku

Dzięki tym rozwiązaniom podmioty podlegające wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego uzyskają możliwość faktycznego prowadzenia działalności  już w chwili wpisu w KRS, ponieważ uzyskanie tego wpisu inaczej niż dotychczas zapewnia niemal jednoczesne uzyskanie  wpisu w rejestrze gospodarki narodowej (Regon) i CRP – KEP (NIP), bez potrzeby składania dodatkowych wniosków. Założenia do projektu zmian wymienionych wcześniej pięciu ustaw, a także sam projekt ustawy mają być gotowe jeszcze  w tym roku. Wdrożenie projektu przewidywane jest od początku  2014 r. Konieczne jest nie tylko przygotowanie podstaw normatywnych zmiany, ale także dostosowanie systemów informatycznych zaangażowanych instytucji. W związku z tym równolegle zainicjowane zostały prace międzyresortowe przygotowujące odpowiednią modernizację systemów.  Przedsięwzięcie  jest dość złożone, ale warte podjęcia, ponieważ w rezultacie po wprowadzeniu obydwu projektów podmioty wpisywane do KRS będą obciążone tylko dwoma obowiązkami zgłoszeniowymi, zamiast sześcioma jak dotychczas, i znacznie szybciej będą mogły podejmować działalność, w tym działalność gospodarczą.

Rezultatem proponowanych zmian będzie także sprawne funkcjonowanie administracji publicznej przy jednoczesnym odciążeniu obywateli od obowiązków, które w sprawnym państwie winny spoczywać na jego organach, bez szkody dla wykonywania powierzonych im zadań (w tym przypadku właściwych ewidencji i rejestrów). Rolą państwa winno być bowiem takie zorganizowanie dystrybucji danych zgłaszanych przez obywateli dla  potrzeb zadań organów państwa, aby zgłoszeń tych obywatel nie musiał  powtarzać.

Korzyścią wynikającą z projektowanych rozwiązań będzie także społeczna świadomość dobrej organizacji państwa i dobrego zarządzania informacją o podmiotach wpisanych do KRS.

Autor jest z zawodu sędzią w Sądzie Okręgowym w Lublinie

Opinie Prawne
Marcin J. Menkes: Ryzyka prawne transakcji ze spółkami strategicznymi
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Prawne
Iwona Gębusia: Polsat i TVN – dostawcy usług medialnych czy strategicznych?
Opinie Prawne
Mirosław Wróblewski: Ochrona prywatności i danych osobowych jako prawo człowieka
Opinie Prawne
Tomasz Pietryga: Święczkowski nie zmieni TK, ale będzie bardziej subtelny niż Przyłębska
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Prawne
Ewa Szadkowska: Biznes umie liczyć, niech liczy na siebie