Podatnicy odwołujący się od decyzji organów podatkowych chronieni są zasadą zabraniającą organowi II instancji rozstrzygać sprawę na niekorzyść strony (tzw. zakaz reformationis in peius). Oznacza to, że organ odwoławczy co do zasady nie może wydać rozstrzygnięcia bardziej niekorzystnego niż to, co zostało zawarte w rozstrzygnięciu organu I instancji.
Mówiąc o rozstrzygnięciu niekorzystnym, należy mieć na względzie określenie przez organ odwoławczy obowiązków w szerszym zakresie lub ograniczenie uprawnień w węższym zakresie, niż wynika to z zaskarżonej przez podatnika decyzji. Warto zaznaczyć, że „niekorzystność" nie ogranicza się jedynie do wysokości podatku, ale także do innych jego elementów, np. warunków zapłaty, zabezpieczenia, odsetek.
Od powyższej zasady istnieją wyjątki. Mianowicie, organ odwoławczy może wydać rozstrzygnięcie na niekorzyść strony w sytuacji, gdy zaskarżona decyzja została wydana z rażącym naruszeniem prawa lub rażąco narusza interes publiczny. Obydwa zwroty są niedookreślone i aby ustalić ich znaczenie, trzeba sięgnąć do interpretacji wypracowanej w orzecznictwie oraz piśmiennictwie. W praktyce odstępstwami od omawianej zasady jest także decyzja kasacyjna organu odwoławczego oraz tzw. wymiar uzupełniający.
Za rażące naruszenie prawa przyjęło się rozumieć sytuację, w której decyzja została wydana wbrew nakazowi lub zakazowi ustanowionemu w przepisie prawnym, gdy wbrew wszystkim przesłankom przepisu nadano prawa, albo ich odmówiono, albo też kiedy wbrew tym przesłankom obarczono stronę obowiązkiem albo uchylono obowiązki (por. wyrok NSA z 13 października 2005 r., sygn. akt FSK 2294/04). Z kolei rażące naruszenie interesu publicznego jest pojęciem nieostrym – co daje organowi szerszą swobodę oceny rozstrzygnięcia wydanego przez organ I instancji. Jednakże, nawet przy takiej niejednoznaczności, nie można utożsamiać interesu publicznego z interesem ekonomicznym lub fiskalnym (por. wyrok SN z 24 czerwca 1993 r., sygn. akt III ARN 33/93).
Przykładowo: uwzględnienie w wymiarze podatku w decyzji organu I instancji kosztów, które z definicji podlegają wyłączeniu z kosztów podatkowych, może być kwalifikowane jako rażące naruszenie prawa.