Prezentowane wielokrotnie przez rząd zapowiedzi umorzenia obligacji Skarbu Państwa, które stanowią majątek OFE zostały przedstawione w projekcie rządowym z dnia 10 października 2013 r. W obecnej redakcji przepisu art. 25 projektu zakłada się, że w dniu 3 lutego 2014 r. otwarty fundusz emerytalny umarza 51,5% jednostek rozrachunkowych zapisanych na rachunku każdego członka otwartego funduszu emerytalnego i przekazuje do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych aktywa takie jak obligacje Skarbu Państwa, obligacje emitowane przez Bank Gospodarstwa Krajowego celem sfinansowania budowy autostrad, a jeżeli dalej zabraknie tych aktywów, to również środki pieniężne z rachunków bankowych, jaki i sprzedaży innych papiery wartościowych. Transfer do ZUS ma odpowiadać 51,5% wartości aktywów netto każdego otwartego funduszu emerytalnego na dzień 31 stycznia 2014 r.
Ustawodawca ogranicza w ten sposób prawa podmiotowe OFE, PTE, a nade wszystko prawa członków OFE. W projekcie brakuje bowiem procedury uzyskania aprobaty członka OFE na takie działania, co podważa zaufanie do państwa i stanowionego przez niego prawa, natomiast OFE zostają skazane na stopniowe unicestwianie przy realizacji pozostałych propozycji zmian.
Konstrukcja prawna OFE została utworzona w 1999 r. w taki sposób, aby nie było możliwości uszczuplenia inwestycji emerytalnych, które mają służyć zabezpieczeniu emerytalnemu jej członków. Fundamentami tego zabezpieczenia jest ochrona prawna OFE jako niepublicznej osoby prawnej, jego prawa podmiotowe (tzw. własność) w zakresie aktywów, jak również stosunki zobowiązaniowe z udziałem OFE. Z jednej strony chodzi tu o zobowiązania ZUS względem OFE, a z drugiej zobowiązania OFE do wypłaty środków na cele emerytalnego zaciągane względem danego członka OFE, co jest przejawem indywidualizacji ubezpieczenia emerytalnego w ramach ubezpieczeń społecznych.
Koncentrując się tylko na przymusowym umorzeniu 51,5% aktywów OFE należy zauważyć, że zobowiązania OFE względem członków OFE nie będą mogły być wykonane w zakresie odpowiadającym umorzonym jednostkom uczestnictwa, gdyż obowiązki OFE w tym zakresie ma przymusowo przejąć Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Umorzenie jednostek rozrachunkowych w OFE ma dawać uprawnienia na tzw. subkontach. W ten sposób zostanie przymusowo zmieniona treść gwarancji zabezpieczającej wypłacalność ich emerytur kapitałowych. Dotychczasowa gwarancja wynikająca z realizacji cywilnoprawnej obligacji Skarbu Państwa polega na cywilnoprawnych roszczeniach, odmiennie od gwarancji wynikającej z dopłat z budżetu państwa do FUS. Zgodnie z art. 95 ust. 6 ustawy o finansach publicznych Skarb Państwa odpowiada całym swoim majątkiem za zobowiązania wynikające z wyemitowanych obligacji, a dotacja od której zależy wypłacalność emerytur jest ustalana co rocznie, według coraz bardziej ograniczonych możliwości budżetu państwa. Członkowie OFE stracą więc silniejszą gwarancję, a OFE większość swojego majątku, ze względu na planowaną zmianę istniejących stosunków prawnych z mocą wsteczną.
Spośród wielu wątpliwości przeanalizujmy przede wszystkim kwestie zobowiązań cywilnoprawnych Skarbu Państwa wobec OFE w kontekście proponowanego mechanizmu prawnego umorzenia obligacji Skarbu Państwa. Obligacje stanowią majątek OFE (art. 6 ust. 1 ustawy o ofe), a Skarb Państwa jest zobowiązany do zapłaty OFE kwoty nominalnej wraz z umówionymi odsetkami – nie można więc utrzymywać, że są to aktywa w rozumieniu rozrachunkowym. Nie ma wręcz możliwości aby włączyć OFE do sektora finansów publicznych, gdyż są to podmioty tworzone przez spółki akcyjne, a nie państwo. Dlatego też proponowane uchylenie obowiązku spłaty obligacji Skarbu Państwa względem OFE pozostaje niedozwoloną ingerencją w treść zobowiązań cywilnoprawnych, a w świetle konstytucji stanowi pozbawienie mienia bez należytego odszkodowania.