Członkowie służby porządkowej i informacyjnej mają zróżnicowany zakres działania w czasie i miejscu imprezy masowej. Ci pierwsi działają na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego, a drudzy – na rzecz jej uczestników, co obejmuje przede wszystkim obowiązek informowania o przyjętych rozwiązaniach organizacyjnych.
W pierwotnym tekście ustawy z 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (dalej: ustawa) znalazła się tylko jedna regulacja penalna chroniąca wprost członków służby porządkowej i informacyjnej. Mowa tu o przepisie art. 60 ust. 3, który penalizuje naruszenie nietykalności cielesnej członka służby porządkowej lub informacyjnej w czasie i w miejscu trwania imprezy masowej. Ustawodawca wzorował się na przepisie art. 217 § 1 kodeksu karnego, który typizuje ogólną postać, ściganego z oskarżenia prywatnego, przestępstwa naruszenia nietykalności cielesnej. Po ponad sześciu latach obowiązywania uznano, że dobra prawne członków omawianych formacji nie są wystarczająco chronione. Nowela z 11 września 2015 r. (DzU z 2015 r., poz. 1707), która weszła w życie 26 listopada 2015 r., dodała do art. 60 u.b.i.m. ust. 5, w którym określono przestępstwo czynnej napaści na członka służby porządkowej lub informacyjnej w czasie i w miejscu trwania imprezy masowej. Ostatnie zmiany znacząco rozszerzają prawnokarną ochronę członków służby porządkowej i informacyjnej .