Ostatnie lata współpracy członków Inicjatywy Trójmorza, pomimo odmiennych priorytetów wewnętrznych, przyniosły jednak wiele korzystnych zmian. Przed jej uczestnikami stoi też jednak wiele wyzwań, jak ochrona zdrowia czy ryzyko deficytu wody pitnej. Po czterech latach jej funkcjonowania Polska ma w niej mocną pozycję. Jako jeden z pomysłodawców Inicjatywy, obok Chorwacji, mieliśmy szanse przedstawić światu wizję wzmocnienia Europy Środkowej poprzez wzmocnienie osi Północ-Południe. Jako organizatorzy drugiego Forum w roku 2017 uzyskaliśmy poparcie Stanów Zjednoczonych. Sceptyczne podejście Niemiec do nowej formy współpracy państw członkowskich UE na początku tworzenia Inicjatywy przerodziło się teraz w ich przychylność polityczną i gospodarczą. Swoje zainteresowanie wykazały również Chiny, widząc możliwość połączenia Trójmorza z wdrażaną inicjatywą Pasa i Szlaku. Czy w obecnych realiach światowej polityki można sobie wyobrazić bardziej dogodne warunki do realizacji projektu oraz spełnienia marzeń przywódców sprzed 100 lat – twórców idei Międzymorza – o silnej Europie?
W październiku 2014 r., podczas posiedzenia ONZ w Nowym Jorku, Chorwacja zwołała nieformalne spotkanie grupy państw UE położonych w pobliżu mórz: Bałtyckiego, Czarnego i Adriatyckiego. Dzięki silnemu wsparciu przedstawicieli polskiego rządu w roku 2015 powołano Grupę Trójmorza, a już w roku 2016, podczas pierwszego Forum Trójmorza w Dubrowniku, podpisano deklarację o współpracy w dziedzinie energetyki, transportu, komunikacji cyfrowej oraz gospodarki. Za główny cel obrano wyrównanie różnic gospodarczych pomiędzy krajami osi Północ-Południe a krajami zachodnimi w UE oraz zwiększenie bezpieczeństwa gospodarczego i uzyskanie przewagi konkurencyjnej poprzez wprowadzenie nowoczesnych technologii, cyfryzacji procesów oraz optymalizacji kosztów. Była to więc szansa na eliminację pojęcia „Europy dwóch prędkości".
Obecni członkowie Inicjatywy Trójmorza to: Austria, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Polska, Rumunia, Słowacja, Słowenia i Węgry. Potencjalni partnerzy Inicjatywy mają możliwość zaangażowania środków finansowych w ponad 48 projektach. Oto kilka przykładów.
ENERGIA
- Terminal LNG w Krku w Chorwacji z rurociągiem łączącym Węgry i Słowację
- Połączenie gazowe Polska–Litwa (GIPL) – rurociąg, który połączy Litwę, Łotwę i Estonię, a w dalszej perspektywie rozszerzy europejską sieć gazową