Anita Błaszczak: Cień nad boomem w branży AGD

Gdybyśmy chcieli zagospodarować krajową produkcję tzw. dużego AGD, każdy Polak w wieku produkcyjnym (18–64 lata) musiałby w 2019 r. kupić pralkę albo lodówkę. A jeszcze zostałoby ich wiele.

Publikacja: 15.01.2020 21:00

Anita Błaszczak: Cień nad boomem w branży AGD

Foto: Fotorzepa, Magda Starowieyska

Na szczęście większość, stale rosnącej polskiej produkcji AGD trafia na eksport. To jedna z branż, w których nasza niezbyt dogodna politycznie lokalizacja jest cennym atutem chroniącym przed konkurencją np. z Azji. Pralki i lodówki na pewno da się tam produkować taniej, ale proszę sobie doliczyć koszty transportu sprzętu, który nie ma specjalnych tendencji do miniaturyzacji.

Chociaż pralki, suszarki czy lodówki są bardziej energooszczędne, to nie maleją, a w lodówkach widać nawet odwrotny trend; przybywa lodówkowych kombajnów z szafami na wina i maszynami do lodu. Wstawiamy je do mieszkań, których liczba też szybko rośnie – nakręcając produkcję AGD. Tym, co może ją zahamować, są (jak w każdej branży) rosnące koszty i malejący popyt.

Czytaj więcej, wiedz więcej!
9zł za pierwszy miesiąc.

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
9 zł pierwszy miesiąc, a potem 39 zł/msc
Opinie Ekonomiczne
Maciej Miłosz: Z pustego i generał nie naleje
Opinie Ekonomiczne
Polscy emeryci wracają do pracy
Opinie Ekonomiczne
Żeby się chciało pracować, tak jak się nie chce
Opinie Ekonomiczne
Paweł Rożyński: Jak przekuć polskie innowacje na pieniądze
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Opinie Ekonomiczne
Dlaczego warto pomagać innym, czyli czego zabrakło w exposé ministra Sikorskiego
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne