Piotr Mazurkiewicz: Wyścig po podatki

Boom na oglądanie filmów czy słuchanie muzyki w internetowych transmisjach – a przede wszystkim idące za nim wielkie zyski firm – przyciągnął uwagę fiskusa. Jednak w tym przypadku opodatkowanie nowego sektora nie będzie takie proste.

Aktualizacja: 03.02.2020 22:10 Publikacja: 03.02.2020 21:58

Piotr Mazurkiewicz: Wyścig po podatki

Foto: Adobe Stock

Streaming to hit ostatnich lat, a serwisy w rodzaju Netflix czy HBO GO zmieniają rynek telewizyjny. Dzięki nim serial czy film można obejrzeć, kiedy się chce, a w ślad za ogromnym zainteresowaniem  widzów poszły też pieniądze. Dzięki inwestycjom Netflix, jak równy z równym, rywalizuje swoimi oryginalnymi produkcjami o najważniejsze nagrody filmowe niemal na całym świecie.

Czytaj także: Netflix i Spotify do opodatkowania. Czy uda się w Polsce?

Teraz pojawia się problem, kto i gdzie ma od takich zysków zapłacić podatek. Czy sprawiedliwe jest, aby wszystkie środki trafiały głównie do amerykańskich central firm, skoro usługa świadczona jest gdzie indziej? Doskonale rozgrywał to Amazon, który swoje amerykańskie centra dystrybucyjne lokował w tych stanach, w których podatki były najniższe i w nich rozliczał się z fiskusem, nie patrząc na to, gdzie przesyłki z danego obiektu trafiały.

Z kolei w Europie koncerny internetowe ulokowały się w krajach, w których przyznano im dodatkowe przywileje i w efekcie płaciły jeszcze mniej niż lokalni producenci i dystrybutorzy, za co później Komisja Europejska ścigała Irlandię czy Luksemburg.

Ich obecne tłumaczenia, jak choćby Netflixa, tłumaczącego się, że przecież płaci podatki wszędzie, gdzie działa, bo odprowadza VAT, zakrawają na kiepski żart. Bo przecież płacą go także firmy, które uiszczają też np. podatek CIT. Tego typu zachowania i tłumaczenia sprowokowały wiele państw, zwłaszcza europejskich, do walki z amerykańskimi potęgami, które na wszelkie możliwe sposoby unikają płacenia podatków w Europie, choć mają tu setki milionów konsumentów gotowych płacić za usługi cyfrowe.

Przykład przepychanek Francji z Google'em, który otwarcie stwierdził, iż nie będzie się stosował do jej ustawy o ochronie praw autorskich w sieci, pokazał, że nawet duży kraj nie wygra z takim gigantem. Google jest w stanie odciąć swoich użytkowników w jednym kraju od informacji, ale w przypadku rozwiązań, które mogłyby dla niego oznaczać mocne uszczuplenie zysków, nie ugnie się.

Teraz wszyscy zainteresowani czekają na projekt opodatkowania cyfrowych potęg w ramach Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Taki pomysł trudniej będzie zignorować nawet Google'owi, ale dopiero praktyka pokaże, jak Amerykanie podejdą do pomysłu, aby ich firmy płaciły większe podatki w innych krajach. Nawet nasz rząd, niemal z uwielbieniem podchodzący do wszystkiego, co powie Donald Trump, wydaje się być zdeterminowany, aby w jakimś stopniu cyfrowe firmy obciążyć. W końcu szczodre programy socjalne z czegoś trzeba sfinansować.

Streaming to hit ostatnich lat, a serwisy w rodzaju Netflix czy HBO GO zmieniają rynek telewizyjny. Dzięki nim serial czy film można obejrzeć, kiedy się chce, a w ślad za ogromnym zainteresowaniem  widzów poszły też pieniądze. Dzięki inwestycjom Netflix, jak równy z równym, rywalizuje swoimi oryginalnymi produkcjami o najważniejsze nagrody filmowe niemal na całym świecie.

Czytaj także: Netflix i Spotify do opodatkowania. Czy uda się w Polsce?

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?