Z ankiety na temat wdrożenia rozwiązań internetowych w korporacjach, przeprowadzonej przez jedną z wiodących firm doradczych, wynika, że większość menedżerów planuje zwiększenie nakładów w tej dziedzinie. Ci, którzy określają się jako pionierzy, są w znacznie wyższym stopniu zadowoleni niż firmy naśladowcy. Nie dziwią więc wyniki innego badania, przeprowadzonego przez ECCO Network, które wskazują, że innowacyjność jest wymieniana obok jakości jako główna wartość korporacyjna.
Silna korelacja pomiędzy wzrostem zainteresowania rozwojem i innowacyjnością w ogóle a zwiększaniem nakładów na inwestycje w rozwiązania internetowe jest niezaprzeczalna. Kadra zarządzająca coraz częściej zdaje sobie sprawę, że aby usatysfakcjonować klienta, a co za tym idzie – osiągnąć zysk z prowadzonego przedsięwzięcia, nie wystarczy dostarczyć dóbr czy usług wysokiej jakości. Należy je nieustannie ulepszać, rozwijać, dostosowywać do dynamicznie zmieniających się trendów, a główny trend jest widoczny. Biznes przenosi się w coraz większym stopniu do sieci. Często staje się od niej zależny.
To Internet umożliwił swobodny dostęp do nowych rynków, pozwolił na odkrycie i eksplorację nieistniejących wcześniej nisz, stworzył popyt na dobra i usługi dotąd nieznane. Istnieją przedsięwzięcia, które gdyby nie sieć nie pojawiłyby się wcale. Trudno np. wyobrazić sobie tradycyjną instytucję zajmującą się porównywaniem cen w sklepach, natomiast ze stron WWW oferujących taką usługę korzystamy coraz chętniej. Podobna sytuacja dotyczy firm dostarczających ściśle wyspecjalizowane dobra i usługi. Tu za przykład mogą posłużyć witryny agencji turystycznych oferujących podróże na Antarktydę czy wynajem luksusowych jachtów za kilkaset tysięcy dolarów tygodniowo. Firmy takie nie miałyby szans na przetrwanie w realnym świecie. Dzięki Internetowi natomiast prosperują całkiem nieźle, mając dostęp do ponad 1,4 mld potencjalnych klientów. Na tyle właśnie szacowano liczbę internautów w lipcu bieżącego roku.
Siła oddziaływania Internetu na biznes żądny innowacji nie wynika jednak tylko z tego, że jest on nowością samą w sobie. Sieć to przede wszystkim narzędzie wspomagające identyfikację, kreację i wdrożenia innowacji oraz, ogólnie, zarządzanie wiedzą.
Abstrahując od różnic pomiędzy branżami i różnymi koncepcjami biznesu, można, uogólniając, wyróżnić cztery elementy cyklu innowacyjnego: identyfikacja innowacji, zarządzanie bazą pomysłów, tworzenie nowych koncepcji dla wcześniejszych idei, wdrożenie najlepszych rozwiązań. Umiejętne wykorzystanie Internetu jako narzędzia, zwłaszcza w trzech pierwszych krokach, może zapewnić zwiększenie efektywności całego procesu.