[b]"Rz:"[/b] W jakim stopniu kryzys gospodarczy uderzył już w producentów herbaty? Czy efekty spowolnienia widoczne są także w naszym regionie?
[b] Merrill J.Fernando:[/b] We Europie Wschodniej skutki kryzysu odczuwamy szczególnie w Rosji i na Ukrainie. Znaczne osłabienie się tamtejszych walut doprowadziło do zmniejszenia popytu na towary importowe. W Rosji od początku tego roku nasza sprzedaż skurczyła się o 30 — 35 proc. Jeszcze większy spadek zanotowaliśmy na Ukrainie. Wyniósł on ok. 60 proc. Ze względu na lepszą kondycję polskiej gospodarki, sytuacja na rynku herbaty jest tutaj lepsza niż u wschodnich sąsiadów.
[b] Na ile trudna sytuacja gospodarcza wpłynie na wyniki MJF Group?[/b]
Ceny herbaty cejlońskiej idą w górę od niemal roku i są obecnie najwyższe w historii. W związku z tym, że wykorzystujemy jedynie własny surowiec i nie mieszamy go z tańszym kupowanym od zewnętrznych dostawców, znajdujemy się w najtrudniejszym momencie od wielu lat. W roku obrotowym, który zakończy się w marcu 2010 r., nasz wynik finansowy może być nawet o 40 — 50 proc. niższy od ubiegłorocznego. Słabsze będą także przychody. Obecnie są o ok. 16 proc. niższe do tych z analogicznego okresu ubiegłego roku finansowego.
[b]Jaki mogą być kolejne miesiące dla producentów herbaty?[/b]