Andrzej Massel nowym wiceministrem infrastruktury

Następny naukowiec na stanowisku wiceministra infrastruktury odpowiedzialnego za kolej

Publikacja: 24.12.2010 01:55

Andrzej Massel ma opinię specjalisty z olbrzymią merytoryczną wiedzą na temat transportu kolejowego

Andrzej Massel ma opinię specjalisty z olbrzymią merytoryczną wiedzą na temat transportu kolejowego

Foto: Archiwum

Andrzej Massel (ur. 1965 r.) oficjalnie stanowisko wiceministra infrastruktury odpowiedzialnego za transport ma objąć 28 grudnia. Zastąpi na nim prof. Juliusza Engelhardta zdymisjonowanego w związku z kolejowym bałaganem, który miał miejsce po wprowadzeniu nowego rozkładu jazdy 12 grudnia. Informując we wtorek o odwołaniu Engelhardta, premier powiedział, że nowym wiceministrem powinien zostać fachowiec z zewnątrz. Pierwszym jego zadaniem ma być opanowanie sytuacji i wskazanie, zgodnie z oczekiwaniami Donalda Tuska, szefów spółek PKP winnych powstania chaosu.

– To ostatnie może być dla niego problemem. Jest przemiłym człowiekiem o zbyt wielkim sercu, by kogoś skrzywdzić, a usunięcie ze stanowiska może być taką krzywdą – mówi Adrian Furgalski, ekspert do spraw transportu.

Nowy minister określany jest jako człowiek bardzo sympatyczny, ale zbyt miękki jak na świat wielkiej polityki. – Ma olbrzymią merytoryczną wiedzę, ale to nowicjusz w świecie polityki i świata urzędniczego – mówi Janusz Piechociński (PLS), wiceprzewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury. – Niewiele jest w kraju osób, które znają równie dobrze tematykę budowy torów. Jest naukowcem przyzwyczajonym do spokojnego Instytutu Kolejnictwa. Machina urzędnicza przeraża na początku każdego, kto nie miał z nią do czynienia. Teraz będzie musiał ogarnąć działanie całego rynku. Jednym z pierwszych jego zadań będzie – wraz z Urzędem Transportu Kolejowego – mediacja pomiędzy skłóconymi przewoźnikami kolejowymi – podsumowuje Furgalski.

Andrzej Massel jest absolwentem Politechniki Gdańskiej, na której ukończył Wydział Budownictwa Lądowego. W 1997 r. roku obronił doktorat na tej uczelni (budownictwo, specjalność drogi kolejowe).

Z Instytutem Kolejnictwa (wcześniejsza nazwa Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa) jest związany od 1990 r. Od 2005 r. pełnił funkcję zastępcy dyrektora ds. studiów i projektów badawczych.

Jest współautorem prac studialnych dotyczących inwestycji transportowych w Polsce, w tym studium wykonalności modernizacji linii Warszawa – Działdowo – Gdynia (2003 – 2004) i studium wykonalności budowy pierwszej linii Metra Warszawskiego od szlaku B20 do stacji A23 Młociny (2004 – 2005). W 2005 r. kierował realizacją wstępnego studium wykonalności budowy linii dużych prędkości Wrocław/Poznań – Łódź – Warszawa. Był szefem zespołu przygotowującego master plan dla transportu kolejowego w Polsce do 2030 r.

Andrzej Massel (ur. 1965 r.) oficjalnie stanowisko wiceministra infrastruktury odpowiedzialnego za transport ma objąć 28 grudnia. Zastąpi na nim prof. Juliusza Engelhardta zdymisjonowanego w związku z kolejowym bałaganem, który miał miejsce po wprowadzeniu nowego rozkładu jazdy 12 grudnia. Informując we wtorek o odwołaniu Engelhardta, premier powiedział, że nowym wiceministrem powinien zostać fachowiec z zewnątrz. Pierwszym jego zadaniem ma być opanowanie sytuacji i wskazanie, zgodnie z oczekiwaniami Donalda Tuska, szefów spółek PKP winnych powstania chaosu.

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Ropa, dolary i krew
Opinie Ekonomiczne
Bogusław Chrabota: Przesadzamy z OZE?
Opinie Ekonomiczne
Wysoka moralność polskich firm. Chciejstwo czy rzeczywistość?
Opinie Ekonomiczne
Handlowy wymiar suwerenności strategicznej Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Czekanie na zmianę pogody