Kryzys może wrócić

Rozmowa „Rzeczpospolitej” z Rafałem Milczarskim związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych

Publikacja: 21.06.2012 05:29

Jaka jest kondycja kolejowego rynku transportu towarów ?

Towarowi przewoźnicy kolejowi od początku roku zmagają się ze spowolnieniem rynkowym. Potwierdzają to dane UTK, z których wynika, że od początku roku większość wiodących firm z tej branży notuje spadki. Z coraz większymi problemami boryka się również branża budowlana, co bezpośrednio przekłada się na sytuację na rynku przewozów, również kolejowych

A jakie są perspektywy?

Te są zależne od wielu czynników, m.in. od tego, jak zachowa się rząd w zakresie realizacji inwestycji drogowych i kolejowych, ile nowych projektów inwestycyjnych rozpoczną GDDKiA i PKP PLK. Na torach istnieją tzw. wąskie gardła, które ograniczają prędkość i wymagają likwidacji. Wydaje się, że pieniądze na to są. Wspominaliśmy o tym niedawno w raporcie ZNPK.

Czy spadek towarów oznacza powrót kryzysu z 2008 roku.

Procesy zachodzące na rynku mogą oznaczać powrót kryzysu o podobnej lub większej skali. Liczymy, że tak się jednak nie stanie, i zachęcamy rząd do podjęcia niezwłocznych działań pobudzających inwestycje.

Co wpływa na rozwój rynku?

Rynek przewozów towarowych koleją jest ściśle powiązany z ogólną sytuacją gospodarczą. Motorami rozwoju rynku kolejowych przewozów towarowych były  duże inwestycje realizowane z udziałem środków UE oraz utrzymująca się dobra koniunktura gospodarcza w Polsce.

—rozmawiała Agnieszka Stefańska

Opinie Ekonomiczne
Kryptowaluty: ostrzegam przed wpuszczaniem ryzyka do banków
Opinie Ekonomiczne
Tusk angażuje Brzoskę do deregulacji. Dobry ruch
Opinie Ekonomiczne
Polityczne DNA państwowych spółek
Opinie Ekonomiczne
Pierwsza wiceprezes BGK: Wydajność pracy kluczem do wzrostu gospodarczego?
Opinie Ekonomiczne
Bogusław Chrabota: Cyfrowa gospodarka nie rozwinie się w skansenie