Najpopularniejsze serwisy społecznościowe to dla firm ogromny kanał dotarcia do potencjalnych konsumentów. Sam Facebook wyświetla reklamy 50 miliardów razy miesięcznie. Ma już ponad 750 milionów użytkowników na całym świecie, w Polsce blisko 8 milionów. Wydaje się więc wymarzonym miejscem do pokazania marki i budowy wizerunku.
Według portalu webhosting.pl aż 90 proc. marketingowców uważa, że wykorzystanie mediów społecznościowych jest istotne dla ich firm. Podobnego zdania jest 67 proc. samozatrudnionych i 66 proc. właścicieli małych firm z co najmniej dwoma pracownikami.
Jak wynika z badania Deloitte „Polskie firmy na Facebooku – portale społecznościowe w komunikacji marketingowej polskich przedsiębiorstw, 2012", w Polsce działa 1,67 mln firm, z czego tylko ok. 5 proc. jest na razie na Facebooku. Portal ten jest najczęściej wykorzystywanym przez firmy serwisem społecznościowym; korzysta z niego 86 proc. ankietowanych.
Inwestycje w media społecznościowe w Polsce nie są z reguły duże. Według analityków Deloitte 68 proc. firm wydaje na ten cel do 50 tys. zł rocznie, a tylko 4 proc. ponad 500 tys. zł. Koszt utworzenia profilu nie musi być wysoki. Właściwie stać na to każdego. Samo założenie konta jest bezpłatne. Ale trzeba powierzyć komuś (pracownikowi lub agencji) prowadzenie profilu. Nie obejdzie się też bez działań reklamowych czy konkursów dla fanów. Organizacja ich wymaga zakładki graficznej bądź aplikacji, a potem np. wysyłki nagród.
Jaki cel został wyznaczony
Większość firm, według danych Deloitte, jest obecna na Facebooku po to, by wzmocnić pozytywny wizerunek marki (59 proc.), a także dlatego, że taki jest rynkowy trend i w sieciach społecznościowych obecna jest konkurencja (62 proc.). Przekłada się to oczywiście na konkretne korzyści, ale pod warunkiem, że zostaną wyznaczone konkretne cele do osiągnięcia.