Bogusław Chrabota: Donald Tusk pogrzebie czy podaruje CPK Polakom?

Dziś decyzja w sprawie przyszłości Centralnego Portu Komunikacyjnego. Eksperci się spodziewają, że rząd Donalda Tuska zdecyduje o kontynuacji projektu CPK, ale urealni kwestie jego finansowania i terminarz prac.

Publikacja: 26.06.2024 10:34

Premier Donald Tusk

Premier Donald Tusk

Foto: PAP/Rafał Guz

Przecieków w sprawie treści komunikatu premiera, który ma być dziś ogłoszony, jest niewiele. Prawdopodobnie szczegóły zna kilka osób, w tym kluczowa dla projektu osoba pełnomocnika ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) ministra Macieja Laska. Wedle naszych informacji Donald Tusk czekał na przygotowanie symulacji, przedstawienie szczegółowych danych, w tym urealnionego terminarza i przepracowanych kosztów. Zwłaszcza te ostatnie mają szczególne znaczenie, bo dla każdego analityka projektów infrastrukturalnych jest jasne, że liczą się nie tylko ambicje i gigantyzm planów (tu narracja ze strony PiS była iście monumentalna), ale realne możliwości finansowania ze strony inwestora (jest nim państwo), możliwości pożyczkowe, potencjalni partnerzy komercyjni etc. Z tego dopiero rodzi się finalny plan, sekwencja działań i terminarz.

Donald Tusk jest za czy przeciw CPK?

W przypadku Donalda Tuska i rządzącej koalicji liczy się to, że – z jednej strony – był to sztandarowy, rzec można „godnościowy” projekt konkurencyjnej partii Jarosława Kaczyńskiego, z drugiej – plany jego realizacji kompletnie nie brały pod uwagą wojny na wschodzie Europy, zamiany kierunków lotniczych i europejskiej polityki ograniczenia ruchu lotniczego (zwłaszcza cargo) wynikającej z założeń Zielonego Ładu.

Czytaj więcej

Co dalej z CPK? Rząd w tym tygodniu pokaże koncepcję nowego lotniska

Donald Tusk osobiście wielokrotnie deklarował sceptycyzm wobec tego projektu, jak choćby w lutym b.r. podczas posiedzenia Rady Gabinetowej w Pałacu Prezydenckim, kiedy powiedział: „Wszystkie dotychczasowe ekspertyzy stawiają pod znakiem zapytania całą inwestycję CPK”. Wydaje się jednak, że potem zmienił nastawienie, za czym przemawiają zarówno liczne wypowiedzi o potrzebie/możliwości kontynuacji wygłoszone w trakcie kampanii wyborczych, powołanie pełnomocnika ds. CPK, jak i fakt wydania na tę inwestycję już około 5 mld złotych.

Nie bez znaczenie jest również polityka. Zamknięcie projektu CPK prawica łatwo uznałaby za uwstecznianie Polski, rezygnację z ambicji unowocześniania państwa, minimalizm i intelektualne lenistwo.

Czy koalicja rządowa zrealizuje projekt CPK?

CPK ratuje też to, że nie jest projektem czysto lotniczym. Ma być węzłem komunikacyjnym i przesiadkowym dla kolei, zapleczem dla cargo (również dla ruchu kołowego), przez co poprawia jakość infrastruktury i komunikacji na wszystkich istotnych polach.

Z naszych informacji wynika, że projekt będzie kontynuowany, acz jego pierwsza faza obejmie realizację połączeń szybką koleją z kierunków północno-wschodniego oraz zachodniego w stronę centrum i w drugą stronę w kierunku południowo-zachodnim (tzw. projekt Y). Dopiero w dalszej kolejności i po przepracowaniu kwestii finansowania rozpoczną się inwestycje w lotnisko. Zgodnie z informacjami od dr. Macieja Laska projekt ma być gotowy nie wcześniej niż na lata 2032–2035.

Przecieków w sprawie treści komunikatu premiera, który ma być dziś ogłoszony, jest niewiele. Prawdopodobnie szczegóły zna kilka osób, w tym kluczowa dla projektu osoba pełnomocnika ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) ministra Macieja Laska. Wedle naszych informacji Donald Tusk czekał na przygotowanie symulacji, przedstawienie szczegółowych danych, w tym urealnionego terminarza i przepracowanych kosztów. Zwłaszcza te ostatnie mają szczególne znaczenie, bo dla każdego analityka projektów infrastrukturalnych jest jasne, że liczą się nie tylko ambicje i gigantyzm planów (tu narracja ze strony PiS była iście monumentalna), ale realne możliwości finansowania ze strony inwestora (jest nim państwo), możliwości pożyczkowe, potencjalni partnerzy komercyjni etc. Z tego dopiero rodzi się finalny plan, sekwencja działań i terminarz.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację