Reklama
Rozwiń
Reklama

Niebezpieczna fiskalna ewolucja

Nowy podatek od handlu, którym chce nas uraczyć rząd Beaty Szydło, początkowo miał uderzać w super- i hipermarkety, a więc w dużej mierze obcy kapitał „zagrażający bytowi rdzennie polskich małych i średnich sklepów" (jak by powiedział niejeden członek rządzącej partii).

Publikacja: 26.01.2016 21:00

Michał Duszczyk

Michał Duszczyk

Foto: Fotorzepa, Waldemar Kompala Waldemar Kompala

Opodatkowanie sklepów wielkopowierzchniowych podatkiem obrotowym stało się hasłem wyborczym, które PiS-owi zjednało z pewnością wielu rodzimych przedsiębiorców, obawiających się zagranicznej konkurencji. Po zdobyciu władzy partia Jarosława Kaczyńskiego szybko jednak o tym zapomniała. Bo musiała. Na spełnienie innych przedwyborczych obietnic w budżecie najzwyczajniej nie ma pieniędzy.

Koncepcja podatku od powierzchni handlowej niebezpiecznie więc ewoluowała. Kryterium to rozmyto, a zastąpiono je kryterium obrotowym. Na celowniku ministra finansów znalazły się już nie tylko markety, ale cały handel. Łącznie z tym, który teoretycznie nie ma nawet 1 mkw. powierzchni sprzedażowej. Płacić mają bowiem też sklepy internetowe. Geneza podatku została zdeptana – proponowane rozwiązania nie będą bronić polskich przedsiębiorców. Wręcz przeciwnie, podatek ograniczy rentowność małych i średnich firm, które nie będą mogły konkurować z dyskontami i hipermarketami. Ale fiskalne zapędy PiS-u boleśnie odczujemy wszyscy. Nie ma bowiem wątpliwości, że te obciążenia będą przenoszone na klientów w cenie produktów i usług. Dziś skala podwyżek jest trudna do szacowania, ale z pewnością będzie większa niż wynikająca wprost ze stawek podatku od obrotu.

RP.PL i The New York Times w pakiecie za 199zł!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskujesz:

- Roczny dostęp do The New York Times, w tym do- News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

- RP.PL- twoje rzetelne i obiektywne źródło najważniejszych informacji z Polski i świata z dodatkową weekendową porcją błyskotliwych tekstów, wnikliwych analiz i inspirujących rozmów w ramach magazynu PLUS MINUS.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Cezary Szymanek: Omnibus i ambasador. Kto naprawdę boi się wolnego rynku
Opinie Ekonomiczne
Katarzyna Kucharczyk: Niewidzialne kobiety. O równość szans będziemy walczyć jeszcze 100 lat
Opinie Ekonomiczne
Prezes FOR: Panie Prezydencie, niech Pan dotrzyma słowa!
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Europejska innowacyjność potrzebuje Europy
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Opinie Ekonomiczne
Lis w kurniku: chińska ekspansja wymusza wyprzedaże i cięcia cen aut
Opinie Ekonomiczne
USA kontra Chiny: półprzewodniki jako pole bitwy?
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama