Niebezpieczna fiskalna ewolucja

Nowy podatek od handlu, którym chce nas uraczyć rząd Beaty Szydło, początkowo miał uderzać w super- i hipermarkety, a więc w dużej mierze obcy kapitał „zagrażający bytowi rdzennie polskich małych i średnich sklepów" (jak by powiedział niejeden członek rządzącej partii).

Publikacja: 26.01.2016 21:00

Michał Duszczyk

Michał Duszczyk

Foto: Fotorzepa, Waldemar Kompala Waldemar Kompala

Opodatkowanie sklepów wielkopowierzchniowych podatkiem obrotowym stało się hasłem wyborczym, które PiS-owi zjednało z pewnością wielu rodzimych przedsiębiorców, obawiających się zagranicznej konkurencji. Po zdobyciu władzy partia Jarosława Kaczyńskiego szybko jednak o tym zapomniała. Bo musiała. Na spełnienie innych przedwyborczych obietnic w budżecie najzwyczajniej nie ma pieniędzy.

Koncepcja podatku od powierzchni handlowej niebezpiecznie więc ewoluowała. Kryterium to rozmyto, a zastąpiono je kryterium obrotowym. Na celowniku ministra finansów znalazły się już nie tylko markety, ale cały handel. Łącznie z tym, który teoretycznie nie ma nawet 1 mkw. powierzchni sprzedażowej. Płacić mają bowiem też sklepy internetowe. Geneza podatku została zdeptana – proponowane rozwiązania nie będą bronić polskich przedsiębiorców. Wręcz przeciwnie, podatek ograniczy rentowność małych i średnich firm, które nie będą mogły konkurować z dyskontami i hipermarketami. Ale fiskalne zapędy PiS-u boleśnie odczujemy wszyscy. Nie ma bowiem wątpliwości, że te obciążenia będą przenoszone na klientów w cenie produktów i usług. Dziś skala podwyżek jest trudna do szacowania, ale z pewnością będzie większa niż wynikająca wprost ze stawek podatku od obrotu.

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację