Reklama
Rozwiń
Reklama

Lidia D. Czarkowska: Od ekscytacji do wstydu

Jedni są ofiarami promocji i specjalnych okazji – to ludzie, którzy kupują w sposób impulsywny. Inni to mający konkretne zainteresowania kolekcjonerzy; potrzebują np. kilkunastu zestawów do gry w szachy, osiemdziesięciu zegarków, tysiąca krawatów... - mówi Lidia D. Czarkowska socjolog i psycholog z Centrum Coachingu Akademii Leona Koźmińskiego.

Publikacja: 27.07.2017 19:03

Lidia D. Czarkowska: Od ekscytacji do wstydu

Foto: materiały prasowe

Rz: Statystyczny Polak w ciągu miesiąca zalicza ponad 100 wizyt w sklepach ogólnospożywczych i chemicznych. Rośnie też liczba wizyt w centrach handlowych. Dlaczego Polacy tak często chodzą na zakupy?

Lidia D. Czarkowska: Przez lata większe zakupy kojarzyły się ze wzrostem pozycji społecznej. Kupujemy, czyli nas na to stać. Jednak od ok. pięciu–siedmiu lat w Polsce zachodzi zjawisko odwrotne. Pojawił się trend antykonsumpcjonistyczny i minimalistyczny; osoby dobrze sytuowane coraz częściej oszczędzają i gromadzą przeżycia, a nie przedmioty. Inaczej jest z osobami budującymi swój status, które poprzez zakupy chcą sobie i innym udowodnić, że pną się w górę w hierarchii społecznej. Ponadto w mediach powszechnie obecny jest wzorzec tzw. człowieka sukcesu otoczonego nadmiarem markowych towarów. Niektórzy nieświadomie kopiują ten model życia, co może doprowadzić do zakupoholizmu.

RP.PL i The New York Times w pakiecie za 199zł!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskujesz:

- Roczny dostęp do The New York Times, w tym do- News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

- RP.PL- twoje rzetelne i obiektywne źródło najważniejszych informacji z Polski i świata z dodatkową weekendową porcją błyskotliwych tekstów, wnikliwych analiz i inspirujących rozmów w ramach magazynu PLUS MINUS.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Marta Postuła: USA kontra Chiny: półprzewodniki jako pole bitwy?
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Dlaczego sukces lepiej widać z zewnątrz
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Nie ma darmowych lunchów. Regulacji też
Opinie Ekonomiczne
Marcin Piasecki: Narodowa obronność na pół gwizdka
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Jesteśmy mistrzami świata. W prokrastynacji
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama