Floty w małych firmach mogą kosztować mniej

Dobre zarządzanie choćby niewielką flotą służbowych aut pozwala obniżyć koszty nawet o jedną trzecią

Publikacja: 23.01.2012 03:10

Floty w małych firmach mogą kosztować mniej

Foto: AFP

Co­raz wię­cej drob­nych firm zda­je so­bie spra­wę, jak du­że oszczęd­no­ści mo­że przy­nieść racjonalne za­rzą­dza­nie po­sia­da­ny­mi sa­mo­cho­da­mi. – Ra­cjo­nal­na po­li­ty­ka flo­to­wa, na­wet je­śli obej­mu­je za­le­d­wie kil­ka­na­ście sa­mo­cho­dów, mo­że przy­nieść oszczęd­no­ści na po­zio­mie jed­nej trze­ciej kosz­tów – mó­wi To­masz Si­wiń­ski, szef bran­żo­we­go ma­ga­zy­nu „Fle­et". Ta­kie efek­ty da­je zsu­mo­wa­nie pro­stych kro­ków: od wy­bo­ru od­po­wied­nich sa­mo­cho­dów po­przez ta­ki spo­sób za­ku­pu, któ­ry po­zwa­la uzy­skać ra­ba­ty nie tyl­ko od ce­ny au­ta, ale tak­że na je­go ser­wi­so­wa­nie, po kon­tro­lę wy­ko­rzy­sta­nia aut przez pra­cow­ni­ków.

Czym kie­ro­wać się przy wy­bo­rze sa­mo­cho­du? Bar­dzo istot­ne są je­go walory prak­tycz­ne. Nie­za­wod­ność waż­niej­sza jest w więk­szym stop­niu niż w du­żych flo­tach. Te ostat­nie ma­ją bo­wiem wy­ne­go­cjo­wa­ne w ser­wi­sach lub fir­mach ubez­pie­cze­nio­wych sa­mo­cho­dy za­stęp­cze po­zwa­la­ją­ce za­cho­wać cią­głość pra­cy. W fir­mach ma­łych sa­mo­cho­dy za­pa­so­we są rzad­ko­ścią. Przed za­ku­pem war­to tak­że spraw­dzić, np. po­przez Eu­ro­tax, ja­ką war­tość bę­dzie miał wy­bie­ra­ny sa­mo­chód po upły­wie kil­ku lat.

Gdzie ku­po­wać? Kon­trak­ty na du­że flo­ty pod­pi­sy­wa­ne są na po­zio­mie im­por­te­rów. Au­ta do ma­łych flot ku­po­wa­ne są u dile­rów. Du­że zna­cze­nie dla wy­ne­go­cjo­wa­nia ob­ni­żek ma­ją lo­kal­ne ukła­dy biz­ne­so­we: roz­po­zna­wal­ność przed­się­bior­stwa czy zna­jo­mość z lo­kal­nym dile­rem. Mo­że się zda­rzyć, że ma­łe przed­się­bior­stwo ne­go­cju­je za­kup bez­po­śred­nio z im­por­te­rem: wte­dy ten ostat­ni mo­że wska­zać kon­kret­ny punkt diler­ski, nie­ko­niecz­nie w miej­scu dzia­łal­no­ści ku­pu­ją­ce­go, ale przeznaczony do sprze­da­ży flo­to­wej.

Jak ku­po­wać? Nie­ko­rzyst­ne jest roz­rzu­ce­nie za­ku­pów aut w okre­sie kil­ku mie­się­cy. Ku­mu­lo­wa­nie za­ku­pów kil­ku sztuk jed­nej mar­ki po­zwa­la uzy­skać ra­ba­ty, na ja­kie nie ma szans przy za­ku­pie jed­ne­go au­ta. Moż­na wte­dy wy­ne­go­cjo­wać tak­że ko­rzyst­ne za­sa­dy ser­wi­so­wa­nia. W przy­pad­ku nie­któ­rych im­por­te­rów wy­star­czą już dwa – trzy sa­mo­cho­dy, by fir­ma otrzy­ma­ła ra­bat flo­to­wy. Ta­ka sy­tu­acja jest po­dyk­to­wa­na spad­kiem po­py­tu na ryn­ku mo­to­ry­za­cyj­nym, ale sprze­da­ją­cy mo­gą uza­leż­niać bo­nu­sy np. od te­go, czy klient wcze­śniej ku­po­wał au­ta da­nej mar­ki.

Po­dob­ne re­gu­ły obo­wią­zu­ją przy ubez­pie­cze­niach. Ogra­ni­cze­nie się do jed­nej fir­my ubez­pie­cze­nio­wej da­je moż­li­wość ne­go­cjo­wa­nia ko­rzyst­niej­szych sta­wek.

Jak za­rzą­dzać flo­tą? W ma­łych flo­tach nie po­trze­ba fle­et ma­na­ge­ra. Za­rzą­dza­nie par­kiem li­czą­cym do 20 sa­mo­cho­dów moż­na po­wie­rzyć w ra­mach do­dat­ko­wych obo­wiąz­ków ope­ra­tyw­nej se­kre­tar­ce czy dy­rek­to­ro­wi fi­nan­so­we­mu. War­to na­to­miast sko­rzy­stać z opro­gra­mo­wa­nia po­ma­ga­ją­ce­go w za­rzą­dza­niu flo­tą. Nie trze­ba tu de­dy­ko­wa­nych pro­gra­mów sto­so­wa­nych w du­żych fir­mach – są bar­dzo kosz­tow­ne. Czę­sto wy­star­czą pro­ste apli­ka­cje prze­ka­zy­wa­ne bez­płat­nie np. przez emi­ten­tów kart pa­li­wo­wych lub do­staw­ców usług fi­nan­so­wych. Po­zwa­la­ją za­pla­no­wać prze­glą­dy, za­ku­py ma­te­ria­łów eks­plo­ata­cyj­nych itd.

Masz pytanie, wyślij e-mail do redaktora sekcji „Pieniądze i biznes" Andrzeja Krakowiaka a.krakowiak@rp.pl

Poradnik „Rzeczpospolitej"

Jak racjonalnie organizować flotę

1. Ma­łe fir­my z re­gu­ły ku­pu­ją au­ta lub korzystają z le­asin­gu fi­nan­so­we­go. Tym­cza­sem przed­się­bior­stwa sek­to­ra car fle­et ma­na­ge­ment za­czę­ły już ofe­ro­wać le­asing ope­ra­cyj­ny z peł­ną ob­słu­gą tak­że drob­nym przed­się­bior­com. Atu­tem ta­kie­go dłu­go­ter­mi­no­we­go wy­naj­mu jest peł­na prze­wi­dy­wal­ność kosz­tów, szcze­gól­nie przy­dat­na w cza­sie kry­zy­su go­spo­dar­cze­go.

2. Niewielkie firmy, zwłaszcza te pro­wa­dzą­ce dzia­łal­ność se­zo­no­wą, mo­gą po­więk­szać flo­tę sa­mo­cho­dów w za­leż­no­ści od bie­żą­cych po­trzeb. Takie przed­się­bior­stwa co­raz czę­ściej ko­rzy­sta­ją z wy­naj­mu krót­ko­- lub śred­nio­ter­mi­no­we­go.

3. Kupując samochody, korzystnie jest ograniczać liczbę marek i kumulować zakupy u jednego dilera i w jednym czasie dla uzyskania wyższych rabatów.

4. Jeden ubezpieczyciel może zaoferować dla większej liczby samochodów tańsze i korzystniejsze polisy.

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację