Aż 70 proc. małych firm, zatrudniających mniej niż 50 osób, korzysta z usług tylko jednego banku – wynika z badania przeprowadzonego przez program Rzetelna Firma. Tylko mniej niż co trzecie przedsiębiorstwo wybiera odpowiednie dla siebie instrumenty finansowe z oferty kilku instytucji finansowych. Także sposób, w jaki przedsiębiorcy korzystają z usług finansowych, nie może cieszyć bankowców. Prawie 1/3 firm zadowala się wyłącznie kontem firmowym i nie korzysta z dodatkowych produktów, takich jak kredyty, lokaty, gwarancje bankowe czy instrumenty inwestycyjne.
Skłonność do korzystania z usług wielu banków rośnie wraz ze skalą działalności firmy. Trzeba pamiętać, że jedną z najważniejszych cech tego segmentu jest niejednorodność. W bankowej nomenklaturze „małym" albo „małym lub średnim" może być zarówno biznes jednoosobowy, w dodatku dopiero startujący, jak i firma generująca kilkanaście milionów złotych rocznego przychodu ze sprzedaży. Każdy z tych podmiotów będzie korzystał z usług finansowych w inny sposób. Najmniejszej firmie z powodzeniem wystarczy jeden rachunek, służący w zasadzie tylko do wykonywania przelewów do US i ZUS. Natomiast podmiotowi prowadzącemu działalność na większą skalę jest też potrzebne dalej idące wsparcie ze strony banku. Oczywiście wiele zależy tu od specyfiki firmy.
Potrzeby firm rosną
– Liczba produktów, z których korzysta firma, jest większa niż w przypadku klienta indywidualnego i rośnie wraz ze skalą biznesu. Im jest ona większa, tym większe staje się zapotrzebowanie firmy na usługi związane z zarządzaniem środkami, finansowaniem bieżącej działalności, inwestycji czy handlu. Liczba produktów zależy też od branży, w której działa przedsiębiorstwo – wyjaśnia Piotr Gołąbek, menedżer w Zespole Zarządzania Rynkiem Personal Banking oraz Małych Przedsiębiorstw ING Banku.
Najmniejsi przedsiębiorcy, prowadzący jednoosobowo działalność gospodarczą, starają się zaoszczędzić, rezygnując z prowadzenia odrębnego rachunku firmowego. Do rozliczeń, które muszą być wykonane w formie bezgotówkowej, często służy im konto osobiste lub konto firmowe prowadzone przez ten sam bank, w którym przedsiębiorca ma konto osobiste.
– Dzięki temu klient może dość swobodnie dysponować środkami w ramach rachunków osobistych i firmowych, co znacznie ułatwia płynne zarządzanie tymi obszarami finansów. Tego typu klienci często wskazują również na potrzebę posiadania jednego doradcy w ramach oferty indywidualnej i firmowej – mówi Marek