Reklama
Rozwiń
Reklama

77 mln dolarów za pracownika

Wracają stare dobre czasy internetowego szaleństwa?

Publikacja: 16.04.2012 00:00

77 mln dolarów za pracownika

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

To pytanie zadałem sobie, gdy się dowiedziałem, że zmierzający na Nasdaq portal społecznościowy Facebook za 1 mld dolarów kupił Instagram, serwis fotograficzny. Gdy pod koniec XX wieku na giełdach trwało – zwane dziś bańką internetową – szaleństwo związane ze spółkami internetowymi, inwestorzy w pierwszych publicznych ofertach kupowali akcje firm, które nie miały przychodów, a jedynie pomysł na biznes. Często ten pomysł nie był podparty jakimikolwiek pomysłami na przychody. Spółki te zbierały pieniądze, które zamierzały wydać na realizację swojego planu. Z czasem w ich raportach finansowych najważniejszą pozycją był poziom gotówki.

Zbieżność z Instagramem jest uderzająca. Spółka nie ma przychodów. Prowadzi serwis, który umożliwia modyfikację za pomocą gotowych filtrów zdjęć zrobionych smartfonem, a następnie na ich umieszczenie w internetowej chmurze. Zdjęcia mogą oglądać inni. Można je też udostępniać w serwisach społecznościowych.

Instagram powstał dwa lata temu i ma za sobą trzy rundy finansowania. Zainwestowana wiosną kwota oznaczała, że spółka została wyceniona na 500 mln dolarów.

Skoro firma nie ma przychodów, trudno jest ją wycenić normalnymi metodami. Pozostają te, które stosowano na przełomie 1999 i 2000 roku – wartość rynkową firmy dzielono wówczas przez liczbę pracowników. W przypadku Instagramu jest ich dziś 13, choć jeszcze rok temu było tylko czterech.

Patrząc na zatrudnienie i wycenę rynkową takich firm medialnych, jak Agora czy TVN, albo portalu Onet.pl, od razu widać kolosalną różnicę wartości rynkowej jednego pracownika. Ale warto pamiętać, że gdy w 2006 roku Google kupił od funduszy za 1,65 mld dolarów YouTube, ten serwis wideo zatrudniał 12 osób.

Reklama
Reklama

—Autor jest publicystą ekonomicznym

To pytanie zadałem sobie, gdy się dowiedziałem, że zmierzający na Nasdaq portal społecznościowy Facebook za 1 mld dolarów kupił Instagram, serwis fotograficzny. Gdy pod koniec XX wieku na giełdach trwało – zwane dziś bańką internetową – szaleństwo związane ze spółkami internetowymi, inwestorzy w pierwszych publicznych ofertach kupowali akcje firm, które nie miały przychodów, a jedynie pomysł na biznes. Często ten pomysł nie był podparty jakimikolwiek pomysłami na przychody. Spółki te zbierały pieniądze, które zamierzały wydać na realizację swojego planu. Z czasem w ich raportach finansowych najważniejszą pozycją był poziom gotówki.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Jak zbudować energetykę rozproszoną w Polsce
Materiał Promocyjny
Twoja gwiazda bliżej niż myślisz — Mercedes Van ProCenter
Opinie Ekonomiczne
Prof. Koźmiński: Inżynierowie chaosu
Opinie Ekonomiczne
Paweł Rożyński: Mercosur, czyli jak zamienić strach na szansę
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Sowiecki słoń w sercu Warszawy
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępcy zwiększają skalę ataków na urządzenia końcowe – komputery i smartfony
Opinie Ekonomiczne
Tajwan puka do drzwi Interpolu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama