Wartość rynku fuzji i przejęć w Polsce w 2011 roku wyniosła około 18,6 mld euro – wynika z danych DealWatch. Największą transakcją ubiegłego roku było przejęcie Polkomtelu za ok.18,1 mld zł przez spółkę Zygmunta Solorza-Żaka. Wśród przejmowanych firm przeważały telekomunikacyjne, medialne oraz z sektora dóbr szybko zbywalnych (FMCG).
W tym roku rynek fuzji i przejęć może zostać zdominowany przez firmy z branży finansowej oraz informatyczno-telekomunikacyjnej. Najchętniej przejmowane są spółki z sektora nowoczesnych technologii; tutaj o konkurencyjności decyduje szybki rozwój i podążanie za nowinkami.
Jak znaleźć kandydata do przejęcia
Gdy władze przedsiębiorstwa są zainteresowane rozwojem biznesu poprzez akwizycję, powinny przez dłuższy czas skrupulatnie śledzić rynek, typując kandydatów do przejęcia. Chodzi o to, aby wybrać najodpowiedniejszą firmę ze względu na asortyment jej produkcji czy rynek, na którym działa.
Kupujący powinien również wstępnie oszacować, czy takie przejęcie spowoduje przyrost wartości jego spółki. Na przykład pozytywny efekt może przynieść zakup przez duże przedsiębiorstwo regionalnego wytwórcy produktu, którego przedsiębiorstwo to nie ma w ofercie i poprzez swoją sieć dystrybucji wprowadzi na wiele rynków. W tym przypadku korzyści są obopólne.
18,1 mld zł tyle spółka Zygmunta Solorza- -Żaka zapłaciła za Polkomtel; była to największa transakcja na rynku przejęć w Polsce w ubiegłym roku