Reklama

Magnes na samochody

Dawno nie było tak dobrego sygnału dla naszego biznesu motoryzacyjnego.

Publikacja: 09.05.2019 21:00

Magnes na samochody

Foto: Bloomberg

Ostatnimi naprawdę dużymi projektami, które ulokowano w Polsce, były fabryki silników Mercedesa w Jaworze i dostawczych volkswagenów we Wrześni, a także potężny zakład LG Chem w Kobierzycach, który już dostarcza baterie do aut elektrycznych.

Nie znaczy to, że Polską przestały się interesować branżowe koncerny. Swoje zakłady rozwija Toyota, która tworzy u nas centrum kompetencyjne napędów hybrydowych, fabrykę silników w Tychach uruchomił niedawno koncern PSA. Swoje zakłady rozbudowywały lub rozbudowują m.in. Adient w Skarbimierzu, Valeo w Chrzanowie, Faurecia w Legnicy, Aweco w Tychach, Autoliv w Jelczu-Laskowicach czy Kirchhoff w Mielcu i Gliwicach. Nie wspominając o producentach ciężarówek i autobusów. Kilku innych producentów komponentów motoryzacyjnych otworzyło nowe fabryki. Wartość ubiegłorocznej produkcji wytwórców części i komponentów motoryzacyjnych zbliżyła się do 89 mld zł. To prawie 5 proc. więcej niż rok wcześniej. Jednak w porównaniu z 2017 r. pod kreską znalazły się fabryki samochodów, których wartość produkcji zmalała o 2 proc., do 55,1 mld zł. To przede wszystkim konsekwencja znacznego spadku produkcji w gliwickiej fabryce Opla i tyskim Fiacie, który – po utracie pandy – wciąż nie może się doczekać decyzji o nowym modelu. Na plusie znalazły się za to specjalizujące się w samochodach dostawczych zakłady Volkswagena, w których – jako jedynych w grupie VAG – powstaje także elektryczny model VW Crafter.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Prof. Menkes: Wojna o chipy
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Opinie Ekonomiczne
Aleksander Chłopecki: Jak ograniczyć szantaż korporacyjny
Opinie Ekonomiczne
Maciej Miłosz: Jak efektywnie inwestować w zbrojeniówkę
Opinie Ekonomiczne
Jarosław Dąbrowski: Banki rozwoju w erze innowacji
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Czeska gospodarka po wyborach
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama