Magnes na samochody

Dawno nie było tak dobrego sygnału dla naszego biznesu motoryzacyjnego.

Publikacja: 09.05.2019 21:00

Magnes na samochody

Foto: Bloomberg

Ostatnimi naprawdę dużymi projektami, które ulokowano w Polsce, były fabryki silników Mercedesa w Jaworze i dostawczych volkswagenów we Wrześni, a także potężny zakład LG Chem w Kobierzycach, który już dostarcza baterie do aut elektrycznych.

Nie znaczy to, że Polską przestały się interesować branżowe koncerny. Swoje zakłady rozwija Toyota, która tworzy u nas centrum kompetencyjne napędów hybrydowych, fabrykę silników w Tychach uruchomił niedawno koncern PSA. Swoje zakłady rozbudowywały lub rozbudowują m.in. Adient w Skarbimierzu, Valeo w Chrzanowie, Faurecia w Legnicy, Aweco w Tychach, Autoliv w Jelczu-Laskowicach czy Kirchhoff w Mielcu i Gliwicach. Nie wspominając o producentach ciężarówek i autobusów. Kilku innych producentów komponentów motoryzacyjnych otworzyło nowe fabryki. Wartość ubiegłorocznej produkcji wytwórców części i komponentów motoryzacyjnych zbliżyła się do 89 mld zł. To prawie 5 proc. więcej niż rok wcześniej. Jednak w porównaniu z 2017 r. pod kreską znalazły się fabryki samochodów, których wartość produkcji zmalała o 2 proc., do 55,1 mld zł. To przede wszystkim konsekwencja znacznego spadku produkcji w gliwickiej fabryce Opla i tyskim Fiacie, który – po utracie pandy – wciąż nie może się doczekać decyzji o nowym modelu. Na plusie znalazły się za to specjalizujące się w samochodach dostawczych zakłady Volkswagena, w których – jako jedynych w grupie VAG – powstaje także elektryczny model VW Crafter.

Złap mikołajkową okazję!

Czytaj dalej RP.PL.
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację