Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.
Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Treści, którym możesz zaufać.
Aktualizacja: 09.05.2019 21:00 Publikacja: 09.05.2019 21:00
Foto: Bloomberg
Ostatnimi naprawdę dużymi projektami, które ulokowano w Polsce, były fabryki silników Mercedesa w Jaworze i dostawczych volkswagenów we Wrześni, a także potężny zakład LG Chem w Kobierzycach, który już dostarcza baterie do aut elektrycznych.
Nie znaczy to, że Polską przestały się interesować branżowe koncerny. Swoje zakłady rozwija Toyota, która tworzy u nas centrum kompetencyjne napędów hybrydowych, fabrykę silników w Tychach uruchomił niedawno koncern PSA. Swoje zakłady rozbudowywały lub rozbudowują m.in. Adient w Skarbimierzu, Valeo w Chrzanowie, Faurecia w Legnicy, Aweco w Tychach, Autoliv w Jelczu-Laskowicach czy Kirchhoff w Mielcu i Gliwicach. Nie wspominając o producentach ciężarówek i autobusów. Kilku innych producentów komponentów motoryzacyjnych otworzyło nowe fabryki. Wartość ubiegłorocznej produkcji wytwórców części i komponentów motoryzacyjnych zbliżyła się do 89 mld zł. To prawie 5 proc. więcej niż rok wcześniej. Jednak w porównaniu z 2017 r. pod kreską znalazły się fabryki samochodów, których wartość produkcji zmalała o 2 proc., do 55,1 mld zł. To przede wszystkim konsekwencja znacznego spadku produkcji w gliwickiej fabryce Opla i tyskim Fiacie, który – po utracie pandy – wciąż nie może się doczekać decyzji o nowym modelu. Na plusie znalazły się za to specjalizujące się w samochodach dostawczych zakłady Volkswagena, w których – jako jedynych w grupie VAG – powstaje także elektryczny model VW Crafter.
Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Treści, którym możesz zaufać.
Jak sankcje USA doprowadziły do przejęcia holenderskiej Nexperii. Ryzyko utraty zdolności produkcyjnych kluczowe...
Dlaczego działalność małych i średnich przedsiębiorstw ma znaczenie. Wpływ przejęć MŚP na lokalne społeczności.
W celu zapewnienia zgodności z Dyrektywą o Przejrzystości orzekanie o zastosowaniu sankcji w postaci zakazu wyko...
Państwo polskie wykłada grube miliardy na inwestycje w zbrojeniówkę. Można to robić bardziej efektywnie, ale… le...
Mają wspierać gospodarki w najważniejszych momentach: wtedy, gdy rynek prywatny nie chce lub nie potrafi.
Rozbudowa szybkich sieci ładowania jest szczególnie ważna dla wzrostu sprzedaży samochodów ciężarowych, bez których trudno myśleć o dekarbonizacji – ocenia Małgorzata Kulis, dyrektor zarządzająca Volvo Trucks Polska.
Kiedy zaczniemy widzieć zmierzch trwających od lat 90. w naszej części Europy „cudów gospodarczych”?
Jak LegalTech i AI realnie zmieniają pracę prawnika – od automatyzacji dokumentów i analizy danych po obsługę klienta i przygotowanie do procesów sądowych.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas