Magnes na samochody

Dawno nie było tak dobrego sygnału dla naszego biznesu motoryzacyjnego.

Publikacja: 09.05.2019 21:00

Magnes na samochody

Foto: Bloomberg

Ostatnimi naprawdę dużymi projektami, które ulokowano w Polsce, były fabryki silników Mercedesa w Jaworze i dostawczych volkswagenów we Wrześni, a także potężny zakład LG Chem w Kobierzycach, który już dostarcza baterie do aut elektrycznych.

Nie znaczy to, że Polską przestały się interesować branżowe koncerny. Swoje zakłady rozwija Toyota, która tworzy u nas centrum kompetencyjne napędów hybrydowych, fabrykę silników w Tychach uruchomił niedawno koncern PSA. Swoje zakłady rozbudowywały lub rozbudowują m.in. Adient w Skarbimierzu, Valeo w Chrzanowie, Faurecia w Legnicy, Aweco w Tychach, Autoliv w Jelczu-Laskowicach czy Kirchhoff w Mielcu i Gliwicach. Nie wspominając o producentach ciężarówek i autobusów. Kilku innych producentów komponentów motoryzacyjnych otworzyło nowe fabryki. Wartość ubiegłorocznej produkcji wytwórców części i komponentów motoryzacyjnych zbliżyła się do 89 mld zł. To prawie 5 proc. więcej niż rok wcześniej. Jednak w porównaniu z 2017 r. pod kreską znalazły się fabryki samochodów, których wartość produkcji zmalała o 2 proc., do 55,1 mld zł. To przede wszystkim konsekwencja znacznego spadku produkcji w gliwickiej fabryce Opla i tyskim Fiacie, który – po utracie pandy – wciąż nie może się doczekać decyzji o nowym modelu. Na plusie znalazły się za to specjalizujące się w samochodach dostawczych zakłady Volkswagena, w których – jako jedynych w grupie VAG – powstaje także elektryczny model VW Crafter.

99zł za rok.
Bądź na bieżąco! Czytaj ile chcesz!

Kto zostanie nowym prezydentem? Kto zostanie nowym papieżem? Co się dzieje w USA? Nie przegap najważniejszych wydarzeń z kraju i ze świata!
Opinie Ekonomiczne
Marta Postuła: Czy warto deregulować?
Opinie Ekonomiczne
Robert Gwiazdowski: Wybory prezydenckie w KGHM
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Qui pro quo, czyli awantura o składkę
Opinie Ekonomiczne
RPP tnie stopy. Adam Glapiński ruszył z pomocą Karolowi Nawrockiemu
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof A. Kowalczyk: Nie należało ciąć stóp przed wyborami
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku