Rynek M2M to wana część strategii Orange

Rozmowa z prezesem PTK Centertel i dyrektorem wykonawczym ds. sprzedaży i obsługi klientów Orange Polska.

Publikacja: 29.03.2013 00:06

Rz: Jak duży jest rynek komunikacji między urządzeniami (M2M) w Polsce i jak może się on zmieniać w przyszłości?

Mariusz Gaca:

W Polsce rynek M2M jest na tyle nowy, że nie ma jeszcze spójnego modelu liczenia kart SIM i raportowania. Szacunki firm konsultingowych podają, że w Polsce mamy ich ok. 1,5 mln sztuk. Według naszych prognoz rynek ma szansę dynamicznie się rozwijać, dlatego jest ważnym elementem naszej strategii 2013–2015. W najbliższych latach spodziewamy się wzrostu zainteresowania M2M m.in. wśród firm oferujących płatności elektroniczne, co jest związane z obniżeniem opłat za transakcje elektroniczne. Szybko rozwija się też tzw. smart metering, czyli system pomiarowy stosowany w sieciach energetycznych, gazowych i wodno-kanalizacyjnych wykorzystujący tzw. inteligentne liczniki umożliwiające obustronną, zdalną transmisję danych.

Kiedy Centertel wdrożył pierwsze M2M i co to było?

Na rynku M2M Orange Polska jest od czterech lat. Pierwsze SIM-y sprzedaliśmy firmie zajmującej się ochroną lokali i mieszkań.

Jakie zastosowania są najpopularniejsze?

Dużym zainteresowaniem cieszą się rozwiązania, które oferujemy firmom ochroniarskim do monitoringu wideo. Pozwalają one zapobiec kradzieży, wandalizmowi. Mogą być też ewentualnym materiałem dowodowym dla policji. Równie popularne jest wykorzystanie M2M do lokalizacji. Dzięki temu biznes logistyczno-transportowy staje się łatwiejszy w zarządzaniu i efektywniejszy finansowo, bo zawsze wiadomo, gdzie są samochody i towar. Każdy z nas nieświadomie „styka się" też z M2M, korzystając codziennie z kart płatniczych. Moim zdaniem ciekawymi kierunkami rozwoju są: zdalna diagnostyka usterek w samochodach prywatnych, monitorowanie stanu zdrowia pacjentów, znajdujących się w domu (e-health) czy sterowanie i zbieranie informacji od urządzeń domowych, jak np. lodówka czy klimatyzacja. Naszym autorskim pomysłem jest pierwszy w Polsce internetowy portal www.m2mcity.orange.pl, skupiający ofertę dostawców ciekawych i praktycznych rozwiązań telemetrycznych, przeznaczonych zarówno dla klientów indywidualnych, jak i dla małych firm.

Średni przychód na kartę SIM w miesiącu na świecie to 0,5–1 dol. U nas też?

W Europie jest trochę wyższy niż globalnie. W Orange Polska również.

M2M może być znaczącym źródłem przychodów Orange?

To zależy, co rozumiemy jako znaczący. Przy skali przychodów Orange Polska, nie będzie on duży, ale absolutnie warto inwestować w tym kierunku. Tradycyjny rynek jest nasycony, a M2M imponuje dynamiką wzrostu i moim zdaniem będzie dalej się rozwijał. Przykładem może być branża energetyczna, która szykuje się do wymiany liczników na nowoczesne „smart meters". Spada koszt produkcji sprzętu i cen transmisji danych, także w roamingu. Klienci Orange Polska korzystają już z pierwszych rozwiązań oferowanych w tzw. chmurze, która dodatkowo zwiększa opłacalność. To pokazuje, że przyszłość M2M wygląda optymistycznie.

W jaki sposób firma chce zdobywać udziały rynkowe?

Postawiliśmy na model partnerski i rozwiniętą współpracę z wieloma firmami oferującymi rozwiązania M2M. Wspieramy pomysły, które mogą zainteresować naszych klientów, a nam pozwalają na zaoferowanie usług. Taki model gwarantuje, że wiele projektów może być realizowanych zarówno w skali mikro, jak i makro. Zależy nam również na biznesowej edukacji.

Jaki udział ma Orange w rynku M2M w Polsce?

Według naszych wyliczeń w ostatnich latach powiększyliśmy udziały z 22 proc. do 32 proc. i naszą ambicją jest dalszy wzrost.

—rozmawiała Urszula Zielińska

Rz: Jak duży jest rynek komunikacji między urządzeniami (M2M) w Polsce i jak może się on zmieniać w przyszłości?

Mariusz Gaca:

Pozostało 95% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację