Rz: Samorządy coraz głośniej narzekają, że rząd dokłada im kolejnych zadań, ale nie idą za tym pieniądze na ich realizację...
To nie kwestia nakładania nowych zadań, tylko szczegółów sposobu realizacji zadań, które są w kompetencji samorządu. Samorząd terytorialny wykonuje zadania publiczne niezastrzeżone przez konstytucję lub ustawy dla organów innych władz publicznych. ?Największym wyzwaniem dla polskiej samorządności jest co innego, a mianowicie brak zaufania do samorządów. Objawia się on tym, iż nie bierze się pod uwagę, że samorządy są różnorakie i że różnie wykonują zadania na rzecz mieszkańców. Ten brak zaufania powoduje, że ustawodawca ma tendencję do dyktowania, w jaki sposób samorządy mają realizować zadania. A konstytucja mówi, że samorząd wykonuje zadania samodzielnie i na własny sposób. Dlatego w prezydenckim projekcie ustawy o współdziałaniu na rzecz rozwoju lokalnego i regionalnego jest bardzo ważny zapis mówiący, że to rada gminy ma decydować jak wykonywać zadania. Jest tam też zapis wskazujący, że ustawodawca nie powinien narzucać sposobu realizacji zadań przez samorząd, chyba że jest to podyktowane względami wynikającymi z całości interesów państwa.
Co zrobić z tym brakiem zaufania?
Przepisy poprzez swą szczegółowość unifikują metody realizacji zadań w całym kraju w sposób sprzeczny z ideą samorządności. Musimy od tego odejść. Będzie to trudne dla niektórych samorządów, bo są wśród nich zadowolone z tego, że rząd określa im sposób realizacji zadań. Dzięki temu zawsze mogą powiedzieć: „A my nie mamy na to pieniędzy".
Przepisy unifikują sposób realizacji zadań w całym kraju w sposób sprzeczny z ideą samorządności. Musimy od tego odejść