Reklama

Carlos Moedas,innowacje,R&D,badania i rozwój,KE

Od 2008 r. UE udało się zmniejszyć dystans, który ją dzielił od USA i Japonii, o połowę. Ale wciąż mamy jeszcze wiele do zrobienia – mówi Carlos Moedas, unijny komisarz ds. badań, nauki i innowacji w rozmowie z Barbarą Oksińską.

Publikacja: 06.05.2015 22:00

Carlos Moedas,innowacje,R&D,badania i rozwój,KE

Foto: AFP

Rz: Czy Unii Europejskiej kiedykolwiek uda się dogonić liderów innowacji, czyli takie kraje jak USA i Japonię?

To pytania, z którymi musimy się mierzyć każdego dnia. Oczywiście gonimy pod względem innowacyjności światowych liderów. Przypomina to bieg po bieżni, gdzie cały czas musimy oglądać się za siebie i obserwować, gdzie są nasi konkurenci i w którym miejscu my jesteśmy. Jeśli chodzi o twarde liczby, to w Europie inwestujemy około 2 proc. PKB w badania i rozwój, w USA inwestycje sięgają 2,7 proc. PKB. Jeżeli poszukamy przyczyn tej różnicy, to zobaczymy, że wcale nie wynika ona z poziomu realizacji inwestycji publicznych, tylko prywatnych. Dlatego my, jako UE, powinniśmy się zastanowić, dlaczego nasi inwestorzy prywatni nie są skłonni inwestować w badania i rozwój w takim stopniu jak inwestorzy w USA i dlaczego nasi przedsiębiorcy nie widzą wartości w tego typu inwestycjach.

Pozostało jeszcze 84% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Śpiący gigant, który się nie budzi
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Opinie Ekonomiczne
Grodziewicz, Bombczyński: Przepisy, które budzą emocje i generują ryzyka
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Halesiak: Strategiczne wizje i przemilczane kompromisy
Opinie Ekonomiczne
Roguski: Przyszłość mieszkaniówki. Państwa-miasta i pułapka domów za 1 zł
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Do dziecka trzeba dwojga
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama