Reklama

Walcząc z odpadami trzeba ograniczać ich powstawanie

Dla większej skuteczności zagospodarowania odpadów konieczne będzie zwiększenie odpowiedzialności producentów za wprowadzane na rynek opakowania. To może wyhamować wzrost ponoszonych przez mieszkańców opłat za śmieci.

Publikacja: 15.09.2019 21:00

W połowie 2018. roku Ministerstwo Środowiska szacowało wielkość szarej strefy w branży gospodarki od

W połowie 2018. roku Ministerstwo Środowiska szacowało wielkość szarej strefy w branży gospodarki odpadami na około 2 mld zł. Same straty z tytułu podatku od towarów i usług oraz podatków dochodowych mają sięgać ok. 750 mln zł rocznie.

Foto: shutterstock

Wprowadzone w ostatnich dwóch latach zmiany w prawie – m.in. nowelizacja ustawy o odpadach i o Inspekcji Ochrony Środowiska czy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - poprawią sytuację na rynku zagospodarowywania odpadów. Jednak do zrealizowania pozostaje jeszcze kilka wyzwań, w tym przejście w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym. Jednym z kluczowych będzie doprowadzenie do takich przeobrażeń w przemyśle, które zmuszą firmy do zmiany filozofii działania jeszcze na etapie projektowania: aby efektem były produkty jak najbardziej przyjazne środowisku, żeby biznes nastawiał się na taki model funkcjonowania, w którym odpad będzie taktowany jako potencjalny surowiec.

Pozostało jeszcze 95% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Polska Rzeczpospolita Piratów
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Polska Rzeczpospolita Piratów Drogowych
Opinie Ekonomiczne
Polscy przedsiębiorcy apelują o państwową pomoc dla Barlinka po rosyjskim ataku
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Strategia szaleńca?
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Opinie Ekonomiczne
Katarzyna Kucharczyk: Technologia atakuje. Należy się bać?
Reklama
Reklama