Reklama
Rozwiń

Ambulans przyjedzie szybciej

Dyspozytorzy w pogotowiu dostają zestaw pytań kierowanych do pacjenta, według których będą decydować, czy wysłać karetkę.

Publikacja: 29.01.2014 08:05

Nowe zasady wysyłania karetek przewiduje wchodzące dziś w życie rozporządzenie  ministra zdrowia. Określają je przepisy o  ramowych procedurach przyjmowania wezwań przez dyspozytora medycznego i dysponowania zespołami ratownictwa medycznego.

Regulacje  określają dokładnie, jak dyspozytor ma przeprowadzić wywiad medyczny z  pacjentem dzwoniącym po pomoc lub jego rodziną.

Będzie musiał  ustalić, czy chory znajduje się w stanie nagłego zagrożenia życia lub zdrowia.

Aby się nie pomylić i nie zlekceważyć żadnego przypadku, dyspozytorzy dostaną od pracodawcy specjalne algorytmy, na podstawie których mają prowadzić rozmowę.  Algorytm ten dokładnie jest opisany w rozporządzeniu ministra zdrowia.

Jest to zestaw pytań, jakie dyżurujący przy telefonie ma zadać osobie zwracającej się o pomoc.  Chodzi m.in. o jej dane, miejsce zamieszkania czy pokrewieństwo z osobą, dla której wzywa się karetkę.

Gdy  dyspozytor ustali, że pacjent rzeczywiście potrzebuje szybkiej pomocy,  będzie wysyłał kody do ambulansów. Jeśli zespół  ratownictwa medycznego dostanie   kod alarmowy, oznaczać to będzie, że ambulans musi wyjechać natychmiast na miejsce wypadku lub do domu chorego.

Jeśli natomiast dyspozytor  wyśle do zespołów ratowniczych kod pilny, będzie  to sygnał, że  karetka, która jest w danej chwili wolna, powinna pojechać na miejsce zdarzenia.

– Dobrze, że te przepisy powstały, ponieważ do tej pory dyspozytorzy nie mieli żadnych algorytmów wskazujących, jak prowadzić wywiad medyczny z pacjentem, kierowali się gównie intuicją. Wytyczne sprawią, że będzie mniej pomyłek przy wysyłaniu  pomocy – tłumaczy Stefan Balawajder ze Społecznego Komitetu Ratowników Medycznych.

Co więcej, nowe przepisy  wskazują, że w sytuacjach pilnych,  gdy zagrożone jest życie, dyspozytor powinien wysłać do potrzebującego helikopter.

Zanim karetka dojedzie do pacjenta, pracownik pogotowia będzie musiał utrzymywać z potrzebującym lub jego najbliższymi stały kontakt telefoniczny. Ma w tym czasie instruować chorego, jak się zachowywać, lub członków rodziny o tym, jak mają pomóc choremu.

Na bazie nowych przepisów pogotowia ratunkowe rozpoczynają już szkolenia dyspozytorów.  Tych zaś jest 2 tys. w kraju.

podstawa prawna: rozporządzenie z 10 stycznia 2014 r. DzU z 14 stycznia, poz. 66

Nowe zasady wysyłania karetek przewiduje wchodzące dziś w życie rozporządzenie  ministra zdrowia. Określają je przepisy o  ramowych procedurach przyjmowania wezwań przez dyspozytora medycznego i dysponowania zespołami ratownictwa medycznego.

Regulacje  określają dokładnie, jak dyspozytor ma przeprowadzić wywiad medyczny z  pacjentem dzwoniącym po pomoc lub jego rodziną.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Spadki i darowizny
Jak długo można żądać zachowku? Prawo jasno wskazuje termin przedawnienia
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Prawo w Polsce
Ślub Kingi Dudy w Pałacu Prezydenckim. Watchdog pyta o koszty, ale studzi emocje
Prawo karne
Andrzej Duda zmienia zdanie w sprawie przepisów o mowie nienawiści
Matura i egzamin ósmoklasisty
Uwaga na świadectwa. MEN przypomina szkołom zasady: nieaktualne druki do wymiany
W sądzie i w urzędzie
Od 1 lipca nowości w aplikacji mObywatel. Oto, jakie usługi wprowadzono