Wyrok NSA: farmaceuta nie może mierzyć ciśnienia

Apteka nie może prowadzić ani programów opieki farmaceutycznej ani programów lojalnościowych.

Aktualizacja: 26.05.2015 15:42 Publikacja: 26.05.2015 13:24

Wyrok NSA: farmaceuta nie może mierzyć ciśnienia

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

W Naczelnym Sądzie Administracyjnym zapadł wyrok, który po raz kolejny potwierdza, że apteki nie mogą nawet informować o tym, że mierzą ciśnienie pacjentom. Bo jest to program opieki farmaceutycznej i stanowi zakazaną formę reklamowania działalności apteki.

Sprawa dotyczyła jednej z aptek zlokalizowanej w województwie świętokrzyskim. Placówka prowadziła kilka programów lojalnościowych. Dzięki nim pacjenci kupując produktu zbierali punkty i mogli kupować kolejne leki ze zniżką w tej samej aptece. Oferowała ona m.in. program Dbam o Siebie, Dla Zdrowia i Urody, 60+, Dla Mamy i Maleństwa i program opieki farmaceutycznej.

Informacja o działaniach apteki dotarła do urzędników z Wojewódzkiej Inspekcji Farmaceutycznej. Kontrolerzy uznali, że przedsiębiorca nielegalnie reklamuje swoją działalność. Zakazali jej i nałożyli na aptekę karę w wysokości 2,5 tys. zł.

Właściciel apteki nie zgodził się na zapłacenie kary i po tym jak Główna Inspekcja Farmaceutyczna podtrzymała decyzję wojewódzkiej postanowił walczyć przed sądem. Odwołał się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Ten jednak oddalił skargę podkreślając, że zakaz reklamy aptek jasno wynika z art. 94 a prawa farmaceutycznego. A skarżąca złamała ten zakaz bo zachęcała pacjentów do częstych zakupów u niej. Poprzez prowadzenie programów lojalnościowych podnosiła tez swe zyski.

Wówczas apteka wniosła skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego. W skardze przedsiębiorca wnosił o to aby sędziowie NSA skierowali pytanie prawne do Trybunału Konstytucyjnego o to czy zakaz reklamy aptek wprowadzony w 2012 r. jest zgodny z Konstytucją. A dokładniej z konstytucyjną zasadą swobody działalności gospodarczej. Apteka podnosiła też skardze kasacyjnej, że zakaz reklamy aptek może być niezgodny z art. 34 traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego swobody przepływu towarów.

Sędziowie Naczelnego Sądu Administracyjnego nie mieli jednak wątpliwości co do niezgodności zakazu reklamy aptek z przepisami Konstytucji i unijnymi. Skład orzeczniczy podkreślił bowiem, że linia orzecznicza w kwestii reklamy aptek jest wytyczona. Czyli programy lojalnościowe są zabronione nawet jeśli apteka nie ogłasza się z nimi publicznie, ale informuje o nich pacjentów przy okienku. Art. 94 a pozwala tylko aptece informować o godzinach otwarcia i lokalizacji.

Sygnatura akt: II GSK 907/14

Podatki
Zmiany w uldze na termomodernizację. Podatnicy dostali tylko kilka dni
W sądzie i w urzędzie
Jest projekt ustawy frankowej. Czy przyspieszy spory frankowiczów z bankami?
Praca, Emerytury i renty
Nowe terminy wypłat emerytur w lutym 2025. Zmiany w harmonogramie
Praca, Emerytury i renty
Zbliża się wypłata 13. emerytury. Ile wyniesie w 2025 roku?
Prawo w Polsce
Kto może wejść do twojego domu? I czy musi mieć nakaz?