Wyrok NSA: farmaceuta nie może mierzyć ciśnienia

Apteka nie może prowadzić ani programów opieki farmaceutycznej ani programów lojalnościowych.

Aktualizacja: 26.05.2015 15:42 Publikacja: 26.05.2015 13:24

Wyrok NSA: farmaceuta nie może mierzyć ciśnienia

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

W Naczelnym Sądzie Administracyjnym zapadł wyrok, który po raz kolejny potwierdza, że apteki nie mogą nawet informować o tym, że mierzą ciśnienie pacjentom. Bo jest to program opieki farmaceutycznej i stanowi zakazaną formę reklamowania działalności apteki.

Sprawa dotyczyła jednej z aptek zlokalizowanej w województwie świętokrzyskim. Placówka prowadziła kilka programów lojalnościowych. Dzięki nim pacjenci kupując produktu zbierali punkty i mogli kupować kolejne leki ze zniżką w tej samej aptece. Oferowała ona m.in. program Dbam o Siebie, Dla Zdrowia i Urody, 60+, Dla Mamy i Maleństwa i program opieki farmaceutycznej.

Informacja o działaniach apteki dotarła do urzędników z Wojewódzkiej Inspekcji Farmaceutycznej. Kontrolerzy uznali, że przedsiębiorca nielegalnie reklamuje swoją działalność. Zakazali jej i nałożyli na aptekę karę w wysokości 2,5 tys. zł.

Właściciel apteki nie zgodził się na zapłacenie kary i po tym jak Główna Inspekcja Farmaceutyczna podtrzymała decyzję wojewódzkiej postanowił walczyć przed sądem. Odwołał się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Ten jednak oddalił skargę podkreślając, że zakaz reklamy aptek jasno wynika z art. 94 a prawa farmaceutycznego. A skarżąca złamała ten zakaz bo zachęcała pacjentów do częstych zakupów u niej. Poprzez prowadzenie programów lojalnościowych podnosiła tez swe zyski.

Wówczas apteka wniosła skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego. W skardze przedsiębiorca wnosił o to aby sędziowie NSA skierowali pytanie prawne do Trybunału Konstytucyjnego o to czy zakaz reklamy aptek wprowadzony w 2012 r. jest zgodny z Konstytucją. A dokładniej z konstytucyjną zasadą swobody działalności gospodarczej. Apteka podnosiła też skardze kasacyjnej, że zakaz reklamy aptek może być niezgodny z art. 34 traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego swobody przepływu towarów.

Sędziowie Naczelnego Sądu Administracyjnego nie mieli jednak wątpliwości co do niezgodności zakazu reklamy aptek z przepisami Konstytucji i unijnymi. Skład orzeczniczy podkreślił bowiem, że linia orzecznicza w kwestii reklamy aptek jest wytyczona. Czyli programy lojalnościowe są zabronione nawet jeśli apteka nie ogłasza się z nimi publicznie, ale informuje o nich pacjentów przy okienku. Art. 94 a pozwala tylko aptece informować o godzinach otwarcia i lokalizacji.

Sygnatura akt: II GSK 907/14

W Naczelnym Sądzie Administracyjnym zapadł wyrok, który po raz kolejny potwierdza, że apteki nie mogą nawet informować o tym, że mierzą ciśnienie pacjentom. Bo jest to program opieki farmaceutycznej i stanowi zakazaną formę reklamowania działalności apteki.

Sprawa dotyczyła jednej z aptek zlokalizowanej w województwie świętokrzyskim. Placówka prowadziła kilka programów lojalnościowych. Dzięki nim pacjenci kupując produktu zbierali punkty i mogli kupować kolejne leki ze zniżką w tej samej aptece. Oferowała ona m.in. program Dbam o Siebie, Dla Zdrowia i Urody, 60+, Dla Mamy i Maleństwa i program opieki farmaceutycznej.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów