Dreamliner wylądował

Wczoraj do Warszawy przyleciał Dreamliner – najnowszy samolot Boeinga. Pierwsza w Europie taka maszyna zasili flotę LOT

Publikacja: 16.11.2012 00:11

„Lot na trasie Seattle – Warszawa był bardziej komfortowy niż przelot pierwszą klasą maszynami największych światowych przewoźników. W kabinie powietrze nie jest suche, nie pieką oczy, jest ciszej niż w porównywalnych najnowocześniejszych maszynach – np. Airbusie A380 czy Boeingu 777, które także zostały naszpikowane najnowocześniejszymi technologiami" – pisze Danuta Walewska w relacji z pierwszego rejsu  dreamlinera w barwach LOT.

Kiedy został po raz pierwszy zaprezentowany w 2007 roku, specjaliści uznali tę konstrukcję za zwiastun rewolucji technologicznej. Materiały, z jakich samolot został wykonany, to w 80 proc. objętości kompozyty. Stanowią ok. 50 proc. ciężaru maszyny (dla porównania: w poprzednim modelu Boeinga stanowiły tylko 12 proc.). Pozwala to na  lżejszą , a zarazem mocniejszą konstrukcję. Z kompozytów wykonany jest praktycznie cały kadłub, wnętrze, duża część skrzydeł oraz ogon i drzwi. Aluminium trafiło jedynie do części usterzenia oraz na krawędzie skrzydeł. Odporny tytan znajduje się zaś niemal wyłącznie w elementach silników.

Co wyróżnia 787 dreamliner na tle konkurencji?

Dobór materiałów sprawił, że samolot jest lżejszy niż obecnie używane. Potrzebuje o 20 proc. mniej paliwa, emituje mniej dwutlenku węgla i do tego ma większy zasięg. Mniej więcej jedna trzecia tych oszczędności to efekt zastosowania nowych materiałów. Pozostałe dwie trzecie  to skutek użycia oszczędniejszych silników oraz lepszego opracowania aerodynamicznego, a także nowoczesnych systemów kierowania lotem. Dreamliner jest pierwszym  samolotem średniej wielkości, który może pokonywać trasy dalekiego zasięgu.

Na nowych materiałach skorzystają też pasażerowie.  Wnętrze  jest bardziej obszerne, a okna większe. Dzięki temu, że kompozyty nie korodują, w kabinie może być  wyższa wilgotność  i większe ciśnienie niż w starszych samolotach.

Kompozytowy kadłub  początkowo wzbudził wątpliwości ekspertów – nawet samych inżynierów Boeinga. Vince Weldon (współpracował m.in. przy budowie promów kosmicznych) został wyrzucony z pracy, gdy publicznie oświadczył, że zastosowanie kompozytów na taką skalę w pasażerskim samolocie jest ryzykowne. Firma  zdecydowała się wprowadzić  wzmocnienia konstrukcji, te zaś spowodowały, że  samolot jest nieco cięższy, niż pierwotnie zakładano. Inną konsekwencją tych zmian jest opóźnienie, z jakim te samoloty trafiają do odbiorców. Zastosowanie kompozytów umożliwiło także zmianę procesu produkcji maszyn. Po raz pierwszy Boeing pozwolił swoim partnerom na składanie dużych części, które następnie – już prawie gotowe – są montowane w amerykańskich fabrykach.

 

„Lot na trasie Seattle – Warszawa był bardziej komfortowy niż przelot pierwszą klasą maszynami największych światowych przewoźników. W kabinie powietrze nie jest suche, nie pieką oczy, jest ciszej niż w porównywalnych najnowocześniejszych maszynach – np. Airbusie A380 czy Boeingu 777, które także zostały naszpikowane najnowocześniejszymi technologiami" – pisze Danuta Walewska w relacji z pierwszego rejsu  dreamlinera w barwach LOT.

Kiedy został po raz pierwszy zaprezentowany w 2007 roku, specjaliści uznali tę konstrukcję za zwiastun rewolucji technologicznej. Materiały, z jakich samolot został wykonany, to w 80 proc. objętości kompozyty. Stanowią ok. 50 proc. ciężaru maszyny (dla porównania: w poprzednim modelu Boeinga stanowiły tylko 12 proc.). Pozwala to na  lżejszą , a zarazem mocniejszą konstrukcję. Z kompozytów wykonany jest praktycznie cały kadłub, wnętrze, duża część skrzydeł oraz ogon i drzwi. Aluminium trafiło jedynie do części usterzenia oraz na krawędzie skrzydeł. Odporny tytan znajduje się zaś niemal wyłącznie w elementach silników.

Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska