Reklama

Szpiegowski dron globalnego zasięgu

Amerykanie budują superszybki samolot, który w ciągu godziny będzie w stanie dolecieć w każdy zakątek świata.

Publikacja: 08.11.2013 08:52

SR-72 to maszyna, która może służyć do patrolowania i ataku. Wejdzie do służby w 2030 roku.

SR-72 to maszyna, która może służyć do patrolowania i ataku. Wejdzie do służby w 2030 roku.

Foto: Lockheed Martin

Maszyna SR-72 będzie następcą słynnego Blackbirda z lat 60. Poleci sześć razy szybciej niż dźwięk – ok. 5,8 tys. km na godzinę.

Osiągnięcie prędkości hipersonicznej (za taką uznaje się pięciokrotne przekroczenie prędkości dźwięku) zapewni połączenie silnika turboodrzutowego i strumieniowego. Samolot będzie miał dwa takie silniki. Napęd turboodrzutowy rozpędzi maszynę do prędkości Mach 3 (trzykrotna prędkość dźwięku). Do osiągnięcia maksymalnej prędkości posłużą silniki strumieniowe.

SR-72 przeznaczony jest do szpiegowania z dużej wysokości, ale może również służyć do ataku. Samolot rozpocznie regularną służbę ok. 2030 roku. Nad projektem budowy maszyny pracują inżynierowie ośrodka Skunk Works należącego do koncernu Lockheed Martin. Blackbird – także dzieło inżynierów Skunk Works – był podstawową maszyną szpiegowską US Air Force do 1998 roku. Zazwyczaj latał na wysokości 24 tys. m i osiągał prędkość ok. Mach 3. SR-72 ma operować na podobnej wysokości, ale latać dwa razy szybciej.

„Hipersoniczna prędkość maszyn w ciągu najbliższych kilkudziesięciu lat pozwoli na zwalczanie pojawiających się zagrożeń" – napisał na blogu Brad Leland, menedżer programu naddźwiękowego Lockheed Martin. „Ta technologia wpłynie na reguły gry w podobny sposób jak samoloty typu stealth zmieniają dzisiejsze pole bitwy".

Choć satelity szpiegowskie mogą bez przeszkód fotografować praktycznie każde miejsce na świecie, ich przemieszczenie i nastawienie na nowy cel trwa stosunkowo długo. SR-72 ma dotrzeć nad wskazany cel tak szybko, żeby przeciwnik nie  miał czasu na reakcję.

Reklama
Reklama

Maszyna SR-72 będzie następcą słynnego Blackbirda z lat 60. Poleci sześć razy szybciej niż dźwięk – ok. 5,8 tys. km na godzinę.

Osiągnięcie prędkości hipersonicznej (za taką uznaje się pięciokrotne przekroczenie prędkości dźwięku) zapewni połączenie silnika turboodrzutowego i strumieniowego. Samolot będzie miał dwa takie silniki. Napęd turboodrzutowy rozpędzi maszynę do prędkości Mach 3 (trzykrotna prędkość dźwięku). Do osiągnięcia maksymalnej prędkości posłużą silniki strumieniowe.

Reklama
Nowe technologie
Podcast „Rzecz w tym”: Czy jesteśmy skazani na bipolarny świat technologiczny?
Nowe technologie
Chińska rewolucja w sztucznej inteligencji. Czy Ameryka traci przewagę?
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska
Reklama
Reklama