Wyścig lądowych rakiet

Trwa zażarta rywalizacja o rekord prędkości na lądzie. Konstruktorzy chcą przekroczyć prędkość 1600 km na godz.

Publikacja: 22.10.2012 18:55

Aussie Invader 5R ma spełnić marzenie z dzieciństwa Rosco McGlashana

Aussie Invader 5R ma spełnić marzenie z dzieciństwa Rosco McGlashana

Foto: AFP

Australijski kierowca Rosco McGlashan chce być pierwszym, który pokona psychologiczną barierę – 1000 mil/godz., czyli 1600 km/h. W roku 2014 zasiądzie za sterami samochodu Aussie Invader 5R. Pojazd ma tyle wspólnego z autem, że porusza się na kołach. Bardziej trafne byłoby określenie – lądowa rakieta.

Obecny rekord prędkości na ziemi ustanowiony został przez Brytyjczyka Andy'ego Greena w 1997 roku. Pojazd Thrust SSC (ang. Super Sonic Car – samochód naddźwiękowy) osiągnął prędkość 1227,985 km /h – o ok. 7 km /h więcej niż prędkość dźwięku. Superpojazd o napędzie odrzutowym zbudowany został przez zespół pod kierunkiem Richarda Noble'a.

Obrazy z dzieciństwa

- Marzyłem o byciu najszybszym człowiekiem na kołach, od kiedy w wieku 12 lat widziałem brytyjskiego śmiałka Donalda Campbella, który w roku 1964 przekroczył na dnie wyschniętego słonego jeziora Eyre w Australii prędkość 648,3 kilometrów na godzinę – powiedział Rosco McGlashan podczas prezentacji projektu w trakcie trwania Sydney Motor Show.

McGlashan chce wystartować po nowy rekord w roku 2014, równo pół wieku po wyczynie Cambella. McGlashan zamierza osiągnąć prędkość 1600 kilometrów na godzinę w ciągu zaledwie 20 sekund. W tym czasie jego samochód spali prawie trzy tony rakietowego paliwa. Auto ma osiągnąć maksymalną prędkość 1641 kilometrów na godzinę – Mach 1,3.

Aussie Invader 5R jest w trakcie budowy w Perth. Jest zbyt ciężki, aby przewozić go do Sydney na wystawę. Publiczność musiała zadowolić się modelem naturalnej wielkości.

Czterokołowy samochód ma 16,5 m długości. Pusty waży 6,4 tony (z paliwem (9,2 tony). Do napędu służyć będzie silnik rakietowy na paliwo ciekłe. Moc silnika równoważna 200 tys. KM. Korpus samochodu, kształtem przypominający rakietę, wykonany jest z kutego stopu aluminium i waży zaledwie 140 kilogramów.

Miejsca próby organizatorzy jeszcze nie wybrali. Odbędzie się na dnie jednego z wyschniętych jezior Australii lub USA. Koszt projektu to 4 mln dolarów australijskich. – Mamy najlepszych specjalistów na świecie, którzy pozwolą nam ustawić się na linii startu – powiedział McGlashan.

Cztery tysiące szkół

Zespół musi się jednak pośpieszyć, ma groźnego konkurenta. Mała firma non profit buduje samochód Bloodhound SSC napędzany silnikiem rakietowym, który ma przekroczyć prędkość 1600 km /godz. Firmą kieruje dwóch ludzi zaangażowanych od ćwierćwiecza w bicie rekordów prędkości: Richard Noble i Andy Green, pilot RAF, który zasiadł za sterami rekordowego Thrust SSC. Kibicuje im cała Wielka Brytania. Wyścig po rekordy to sprawa narodowa. Przekłada się na wsparcie finansowe ze strony obywateli. Projekt zyskał wsparcie wielu sponsorów oraz Ministerstwa Obrony, które wypożyczyło dwa silniki odrzutowe. Firma z ponad 4 tys. szkół prowadzi akcję Bloodhound Education Programme.

Kilkanaście dni temu konstruktorzy przeprowadzili udane testy silnika. Powstał w zakładach Falcon Project Ltd. z Manchesteru prowadzonych przez 27-letniego konstruktora samouka Daniela Jubba. – To istotny krok naprzód w drodze do naszego celu – samochodu, który przekroczy barierę prędkości 1000 mil na godz. – powiedział szef projektu Richard Noble.

Próba bicia rekordu prędkości ma odbyć się na dnie wyschniętego jeziora w Afryce Południowej. Pierwotnie planowana była na rok 2012 lub 2013, dziś konstruktorzy zamierzają przystąpić do próby w roku 2014.

Przygotowanie projektu na papierze zajęło trzy lata. Każdy element został bardzo dokładnie opracowany, wybrano takie kształty, które mają najlepsze własności aerodynamiczne. Do pomocy zmobilizowane zostały brytyjskie firmy dysponujące najnowszymi technologiami. Opracowanie konstrukcji pojazdu nie byłoby możliwe bez dostępu do klastra superkomputerów firmy Intel, która znalazła się w gronie sponsorów. Firma Lockheed Martin UK pomogła zaprojektować koła z lekkiego stopu aluminiowego. Kokpit zaadoptowany został z samochodu Thrust SSC.

Silnik rakietowy wspomagany będzie silnikiem odrzutowym EJ200 zaadaptowanym z samolotu bojowego Eurofighter Typhoon. Silnik Eurofightera będzie umieszczony powyżej rakietowego. Pełna moc silników nie będzie się różniła od tej, jaką osiągnął Olympus 593, jeden z silników naddźwiękowego Concorde'a.

Wykonanie tylnego zawieszenia powierzono firmie Hampson Industries. Główne elementy konstrukcji nadwozia oraz przód pojazdu wykona firma Advanced Composites Group, słynna z produkcji wyczynowych jachtów biorących udział w America's Cup.

– Wyścig między nami a naszymi rywalami brytyjskimi jest zacięty, ale przyjazny – deklaruje Rosco McGlashan. – Przyczyni się do tego, że budowa naszych rakiet przyśpieszy i już w przyszłym roku odpalimy nasze silniki.

Australijski kierowca Rosco McGlashan chce być pierwszym, który pokona psychologiczną barierę – 1000 mil/godz., czyli 1600 km/h. W roku 2014 zasiądzie za sterami samochodu Aussie Invader 5R. Pojazd ma tyle wspólnego z autem, że porusza się na kołach. Bardziej trafne byłoby określenie – lądowa rakieta.

Obecny rekord prędkości na ziemi ustanowiony został przez Brytyjczyka Andy'ego Greena w 1997 roku. Pojazd Thrust SSC (ang. Super Sonic Car – samochód naddźwiękowy) osiągnął prędkość 1227,985 km /h – o ok. 7 km /h więcej niż prędkość dźwięku. Superpojazd o napędzie odrzutowym zbudowany został przez zespół pod kierunkiem Richarda Noble'a.

Pozostało 86% artykułu
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska