Reklama

Koła z dopalaczem

Brytyjscy konstruktorzy wyposażyli dwukołowy pojazd w silnik od śmigłowca i chcą tym wehikułem pobić rekord prędkości.

Publikacja: 09.11.2012 00:22

Próba odrzutowego motocykla na lotnisku RAF Benson, na razie bez osłon aerodynamicznych

Próba odrzutowego motocykla na lotnisku RAF Benson, na razie bez osłon aerodynamicznych

Foto: Jet Reaction

Nieustraszony Brytyjczyk wkrótce chce zostać najszybszym człowiekiem na dwóch kółkach, osiągając prędkość 425 mil na godzinę, prawie 684 km/h. Richard Brown jest zdeterminowany, aby rekord prędkości dwukołowego motocykla odebrać Amerykanom. Ale czy  motocykl z napędem  odrzutowym to nie zbyt wielkie ryzyko?

Specjaliści z University of Huddersfield sprawdzili to na modelu komputerowym i wyszło im, że pojazd wytrzyma, a śmiałek ma szanse dokonać tego wyczynu i przeżyć.

Od 25 września 2010 r. miano najszybszego motocyklisty świata dzierży Rocky Robinson, który wsiadł do kabiny motocykla Top 1 Ack Attack napędzanego dwoma silnikami Suzuki. W Bonneville Salt Flats w stanie Utah osiągnął prędkość 376,15 mili (605,35 km/h).

684 km/h chce osiągnąć Brytyjczyk na motocyklu napędzanym silnikiem odrzutowym

Pomysł wyposażenia motocykla w zaadaptowany od helikoptera zmodyfikowany silnik turbinowy z dopalaczem to wejście na nieznane terytorium technologiczne. Jak napędzany takim silnikiem dwukołowy pojazd zachowa się przy dużej prędkości?

Reklama
Reklama

Rekordowy motocykl jest konstruowany w firmie Reaction Jet, założonej przez Richarda Browna. Inżynierowie firmy zdecydowali, że oprócz własnych badań aerodynamicznych poproszą o pomoc ekspertów, ze szczególnym doświadczeniem w badaniu przepływów.

Prof. Rakesh Mishra z University of Huddersfield zgodził się na przeprowadzenie szczegółowych badań aerodynamicznych motocykla Reaction Jet. W przygotowaniu programu i przeprowadzeniu testów pomógł Taimoor Asim, specjalista w dziedzinie obliczeniowej mechaniki płynów (CFD).

Taimoor Asim otrzymał od Richarda Browna komplet plików komputerowych zawierających projekt i wymiary Reaction Jet. Badacz z Huddersfield wraz z  zespołem  spędził trzy miesiące, prowadząc szczegółowe analizy sposobu, w jaki powietrze będzie przepływać wokół maszyny, a szczególnie stożka na nosie motocykla. Okazało się to tak trudnym zadaniem, że wymagało 12-rdzeniowego komputera, który specjalnie dla skompletowania tych badań dostarczono na uniwersytet.

– Przy tak wysokiej prędkości jak 425 mil na godz. powietrze staje się elastyczne. Modelowanie przepływów z wykorzystaniem obliczeniowej mechaniki płynów jest dość trudne – powiedział Asim.

Inżynierowie z Reaction Jet chcieli wiedzieć, czy pojazd będzie w stanie osiągnąć taką prędkość i czy jest jakieś zagrożenie dla bezpieczeństwa. Czy przy takiej prędkości dwukołowy pojazd będzie wystarczająco stabilny.

Reklama
Reklama

Specjaliści przeprowadzili serię symulacji komputerowych. Zbadali wpływ ściśliwości powietrza na aerodynamiczne zachowanie motocykla. W raporcie z badań uznali projekt za fascynujący i cenny. Wyniki badań naukowców uniwersyteckich okazały się  zbliżone do założeń konstruktorów.

– Głównym celem tego raportu była analiza przepływu aerodynamicznego eksperymentalnego motocykla – powiedział Richard Brown. – Ale  raport weryfikuje także nasz  projekt w całości i pozwala przejść do kolejnego etapu produkcji pojazdu.

Jeśli spojrzymy na  rekordy prędkości samochodów, od 1960 r. używane są silniki odrzutowe. Dlaczego więc dopiero teraz Richard Brown zdecydował się na zastosowanie takiego napędu dla jednośladu?  „To niewygodna i niepraktyczna opcja dla utrzymania równowagi maszyny na dwóch kołach", pisze Brown na swojej stronie internetowej. Ale – jak widać – zastosowanie najnowszej technologii pozwala na taki przełom. Czy rzeczywiście – przekonamy się najwcześniej we wrześniu 2013 roku, gdy – według planu ma się odbyć próba pobicia rekordu świata.

Nieustraszony Brytyjczyk wkrótce chce zostać najszybszym człowiekiem na dwóch kółkach, osiągając prędkość 425 mil na godzinę, prawie 684 km/h. Richard Brown jest zdeterminowany, aby rekord prędkości dwukołowego motocykla odebrać Amerykanom. Ale czy  motocykl z napędem  odrzutowym to nie zbyt wielkie ryzyko?

Specjaliści z University of Huddersfield sprawdzili to na modelu komputerowym i wyszło im, że pojazd wytrzyma, a śmiałek ma szanse dokonać tego wyczynu i przeżyć.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Reklama
Nowe technologie
Podcast „Rzecz w tym”: Czy jesteśmy skazani na bipolarny świat technologiczny?
Nowe technologie
Chińska rewolucja w sztucznej inteligencji. Czy Ameryka traci przewagę?
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Reklama
Reklama