Niewywracalny dwukołowiec na drodze

Motocykl za ciężki? Może się przewrócić? Kalifornijska firma Lit Motors ma rozwiązanie.

Publikacja: 16.12.2012 12:00

Elektryczny motocykl to przyszłość transportu miejskiego?

Elektryczny motocykl to przyszłość transportu miejskiego?

Foto: LIT MOTORS

To elektryczny pojazd z miejscem  dla dwojga. Kiedy w 2014 roku pojawią się pierwsze egzemplarze produkowane seryjnie, będą miały pasy bezpieczeństwa, airbagi, wyjście dla smartfona i samochodową kierownicę.

Pod podłogą kabiny pojazdu C1 są dwa  żyroskopy, które gwarantują utrzymanie równowagi nie tylko w czasie jazdy, ale także na postoju. Pojazd utrzyma równowagę, nawet gdy zostanie  uderzony.

– Aby go przewrócić, trzeba by kopnąć go z siłą słonia  –  przekonuje  Daniel Kim, konstruktor pojazdu i założyciel firmy Lit Motors.

Prototyp  ma  silnik napędowy w piaście  tylnego koła, ale wersja produkcyjna ma mieć napęd na oba.  Silnik będzie miał  moc 110 koni mechanicznych. Do setki rozpędzi się w czasie ok. 6 sekund. Prędkość maksymalna 190 km/h. Energii w baterii litowo-jonowej wystarczy  na ponad 350 km. Bateria  ładowana z gniazdka  w ciągu  6  godz. w sieciach z napięciem 120 V i 4 godz. prądem o napięciu 220 V.

Na razie firma posiada jedną makietę (gładki biały bąbelek na ogromnych oponach) i jeden surowy, ale sprawny prototyp. Ten jeżdżący został zbudowany metodami chałupniczymi przez Daniela Kima. Kosztował go ok. 200 tys. dolarów.

Pierwsza wersja przeznaczona do sprzedaży ma kosztować  24 tys. dolarów. Po  rozwinięciu produkcji na większą skalę cena ma spaść do ok. 12 tys. dolarów.  Aby  doprowadzić do uruchomienia produkcji w 2014 roku, konstruktor planuje uzyskać od inwestorów  od 5 do 10 mln dolarów.

Na początek firma chce  stworzyć prawdziwą wersję testową C1 i rozwijać własne oprogramowanie do sterowania pojazdem. Według  Kima inwestorzy z Krzemowej Doliny są poważnie zainteresowani motocyklem. Konstruktor uważa, że przyszłość komunikacji w miastach należy właśnie do  tych pojazdów –  jednośladów, ekologicznych i bezpiecznych.

Tak będzie wyglądał dwukołowy samochód przyszłości?

To elektryczny pojazd z miejscem  dla dwojga. Kiedy w 2014 roku pojawią się pierwsze egzemplarze produkowane seryjnie, będą miały pasy bezpieczeństwa, airbagi, wyjście dla smartfona i samochodową kierownicę.

Pod podłogą kabiny pojazdu C1 są dwa  żyroskopy, które gwarantują utrzymanie równowagi nie tylko w czasie jazdy, ale także na postoju. Pojazd utrzyma równowagę, nawet gdy zostanie  uderzony.

Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska