Jak ograniczyć ryzyko wypadków?

Wypadki i kolizje drogowe rocznie powodują śmierć około miliona osób na świecie. W Polsce w całym roku 2012 w 36,5 tysiącach wypadków drogowych zginęło 3,5 tysiąca osób, a 45 tysięcy zostało rannych. Za przyczynę większości z tych zdarzeń uznawany jest czynnik ludzki, czyli przede wszystkim zbyt brawurowa jazda, kierowanie pod wpływem alkoholu czy narkotyków, brak dostatecznych umiejętności w kierowaniu samochodem.

Aktualizacja: 22.11.2013 10:28 Publikacja: 22.11.2013 10:22

Jak ograniczyć ryzyko wypadków?

Foto: ROL

Kolejnymi przyczynami (poza czynnikiem ludzkim) są infrastruktura drogowa (z czym od chwili wejścia Polski w struktury unijne jest znacznie lepiej) i stan samochodów. Według rozmaitych statystyk średnia wieku samochodu na polskich drogach to 13-15 lat. Rozbieżności wynikają z metody badawczej. Starsze modele nie dość, że nie gwarantują odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa ze względu na ograniczenia konstrukcyjne sprzed lat, to także często są w kiepskim stanie technicznym. Często też obowiązkowe przeglądy okresowe to fikcja, zaś auta z niesprawnymi hamulcami, zużytymi oponami oraz niesprawnym zawieszeniem bez przeszkód dopuszczane są do ruchu. Także niewielka liczba kontroli drogowych wpływa, że kierowcy nie boją się ryzyka związanego nie tylko z wysokim mandatem, ale z utratą dowodu rejestracyjnego. Niska jest też świadomość zagrożenia wynikającego z podróży niesprawnym samochodem.

Systemy bezpieczeństwa w nowych samochodach


Jako że Polacy wciąż należą do narodów wzbogacających się, to minie jeszcze wiele lat, nim nowoczesne i bezpieczne samochody będą stanowiły gros pośród jeżdżących po drogach. Mimo tego warto wspomnieć, jakie systemy bezpieczeństwa stosowane są we współczesnych autach i jakich brak w tych z kilkunastoletnim stażem. Znane od lat poduszki powietrzne (podobnie jak ABS) dziś są elementem obowiązkowego wyposażenia nawet najmniejszych modeli. W wielu autach montowane jest osiem czy nawet dziesięć poduszek i kurtyn. I to nie tylko w tych luksusowych. Kontrolowane strefy zgniotu, wzmocnienia karoserii, skuteczniejsze hamulce, lepsze opony, nowoczesne lampy ksenonowe, systemy wspomagające utrzymanie pasa ruchu czy zapewniające bezpieczną odległość od poprzedzającego samochodu... Nie jest to lista kompletna. Bardzo dobrymi przykładami samochodów, które nie dość, że otrzymują najwyższe noty w testach zderzeniowych Euro NCAP, ale i są konstruowane po analizie realnych zagrożeń w japońskim biurze konstrukcyjnym, gdzie także odbywają się liczne crash testy, są

modele firmy Honda

. Zarówno miejski Jazz, kompaktowy Civic, rodzinny SUV — CR-V czy auto segmentu D — Accord to w pełni bezpieczne auta, wyposażone w systemy bezpieczeństwa czynnego i biernego.

Starsze samochody, nawet te będące w nienagannej kondycji, nie mogą gwarantować bezpieczeństwa czynnego i biernego, jakie oferują najnowsze konstrukcje czołowych producentów.

Minimalizacja ryzyka

Minimalizacja ryzyka wystąpienia wypadku czy też zminimalizowanie jego skutków to temat, nad którym głowią się specjaliści z wielu branż. Podczas gdy jedni podnoszą argumenty ekonomiczne (w tym koszty leczenia ofiar wypadków), inni zwracają uwagę na czynnik ludzki, czyli śmierć czy rozpacz po stracie bliskich osób. Pogodzenie interesów obu grup jest możliwe, ale pod dwoma warunkami. Pierwszym jest świadomość kierowców i dostosowywanie się do drogowych warunków. Drugim jest poruszanie się sprawnymi i bezpiecznymi samochodami, które pozwalają zminimalizować ryzyko wystąpienia kolizji, przy okazji minimalizując jej skutki. Należy jednak pamiętać, że nawet najnowocześniejsze i najbardziej bezpieczne auta nie zapewniają stuprocentowej ochrony, jeśli czynnik ludzi (brawura czy głupota) zawiedzie.

Kolejnymi przyczynami (poza czynnikiem ludzkim) są infrastruktura drogowa (z czym od chwili wejścia Polski w struktury unijne jest znacznie lepiej) i stan samochodów. Według rozmaitych statystyk średnia wieku samochodu na polskich drogach to 13-15 lat. Rozbieżności wynikają z metody badawczej. Starsze modele nie dość, że nie gwarantują odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa ze względu na ograniczenia konstrukcyjne sprzed lat, to także często są w kiepskim stanie technicznym. Często też obowiązkowe przeglądy okresowe to fikcja, zaś auta z niesprawnymi hamulcami, zużytymi oponami oraz niesprawnym zawieszeniem bez przeszkód dopuszczane są do ruchu. Także niewielka liczba kontroli drogowych wpływa, że kierowcy nie boją się ryzyka związanego nie tylko z wysokim mandatem, ale z utratą dowodu rejestracyjnego. Niska jest też świadomość zagrożenia wynikającego z podróży niesprawnym samochodem.

Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska