Reklama

Wodorowy start - rozmowa z Katsuhiko Hirose

Katsuhiko Hirose. Szef programu ogniw paliwowych Toyoty o przyszłości motoryzacji, ogniwach paliwowych i wodorowym samochodzie.

Publikacja: 24.03.2015 17:34

Model Mirai na razie produkowany jest na oddzielnej, specjalnej linii montażowej

Model Mirai na razie produkowany jest na oddzielnej, specjalnej linii montażowej

Foto: materiały prasowe

Rzeczpospolita: Mirai to pierwsze seryjne auto napędzane wodorem. Czy stanie się też nazwą całej gamy modeli z ogniwami paliwowymi?

Katsuhiko Hirose:
Bardzo bym chciał, aby tak się stało. Tak jak Prius oznacza wersje hybrydowe, tak Mirai stało się nazwą wersji z ogniwami. Mirai po japońsku znaczy przyszłość.

Ile czasu zajęło opracowanie tego modelu?


Do zespołu zajmującego się tym rodzajem napędu dołączyłem 15 lat temu. Przeszedłem z działu opracowującego napędy hybrydowe i początkowo byłem sceptyczny co do możliwości ogniw paliwowych. Choćby ich praca w temperaturach ujemnych – zasad fizyki się nie zmieni. Jednak im bardziej zagłębiałem się w to zagadnienie, tym bardziej moje wątpliwości się rozwiewały. Na przykład kwestia pracy podczas mrozów. Nasze ogniwa paliwowe mogą pracować nawet przy 20-stopniowych mrozach.

Jak liczny jest zespół badawczy zajmujący się ogniwami?


W 1992 roku była to mała grupka naukowców. W 1998 roku została przekształcona w niezależny dział badawczy odpowiedzialny za rozwój ogniw paliwowych. Jego liczebności nie zdradzę, powiem jedynie, że jest tak duży jak typowy zespół Formuły 1. (Zespół F1 Toyoty liczył 600 osób – przyp. red.).

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Nowe technologie
Podcast „Rzecz w tym”: Czy jesteśmy skazani na bipolarny świat technologiczny?
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Nowe technologie
Chińska rewolucja w sztucznej inteligencji. Czy Ameryka traci przewagę?
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama