Już za 19 zł miesięcznie przez rok
Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Aktualizacja: 24.09.2015 10:59 Publikacja: 24.09.2015 09:32
Wydrukowane szklane naczynia mogą mieć najbardziej fantazyjne wzory.
Foto: materiały prasowe
Który domorosły producent nalewek nie marzył, by dla swoich wytworów zaprojektować nie tylko etykiety, ale też butelki o niepowtarzalnym kształcie! Specjaliści z Massachusetts Institute of Technology postanowili wyjść na przeciw temu zapotrzebowaniu. Pokazali, że przedmioty szklane można wytwarzać z pomocą drukarki 3D. Niestety musi być ona do tego celu specjalnie przystosowana.
Dotychczas drukowanie szkłem było niewykonalne ze względu na bardzo wysoką temperaturę wymaganą do tego procesu. Żeby szkło nie zaczęło zastygać musi mieć 1000 stopni C. Dlatego w drukarce zaprojektowanej przez naukowców z MIT podgrzewany jest zarówno pojemnik z materiałem, jak i dysze przez które on wylatuje. Nie dość na tym: pojemnik w którym powstaje przedmiot również jest podgrzewany – szkło trzeba chłodzić stopniowo, żeby nie popękało.
Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
W najnowszym odcinku podcastu „Rzecz w tym” Bogusław Chrabota rozmawia z prof. Pawłem Poszytkiem, ekspertem zajm...
DeepSeek, Alibaba i inni. Jak chińska rewolucja w AI wpłynie na przyszłość technologii, biznesu i globalnej rywa...
Rozpoczęła się 6. edycja konkursu Kod Innowacji, skierowanego do firm i start-upów. W tym roku nagrodzone zostan...
B-21 "Raider" Sił Powietrznych USA odbył w piątek swój pierwszy lot, przybliżając moment wprowadzenia do floty...
Naukowcy z japońskiego uniwersytetu wykorzystali sztuczną inteligencję do stworzenia systemu, który - jak twierd...
Wspiera edukację, lokalne społeczności oraz pracowników w ich trudnych życiowych momentach. Od 35 lat duński holding VKR – właściciel marek VELUX oraz spółek siostrzanych konsekwentnie pokazuje, że kapitał społeczny jest tak samo ważny jak kapitał finansowy.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas