Zmiany w transporcie wpływają na projekty deweloperów

Najemcy pokochali rowery i auta elektryczne, wkrótce mogą postawić na pojazdy autonomiczne.

Aktualizacja: 11.05.2018 09:47 Publikacja: 11.05.2018 09:39

W D48 najemcy mają możliwość skorzystania z pierwszego carsharingu aut elektrycznych.

W D48 najemcy mają możliwość skorzystania z pierwszego carsharingu aut elektrycznych.

Foto: materiały prasowe

Przy projektowaniu budynków deweloperzy muszą reagować na bieżące trendy i przewidywać, jak może wyglądać przyszłość. Jednym z trendów wpływających na kształt inwestycji są zmiany w transporcie. Rośnie znaczenie komunikacji zbiorowej, aut elektrycznych, a w dalszej perspektywie pojazdów autonomicznych (AV).

Pieśń przyszłości

W jednym z ostatnich raportów analitycy firmy Cushman & Wakefield pochylili się nad kwestią wpływu rozwoju pojazdów autonomicznych na sektor nieruchomości komercyjnych. Technologia jest jeszcze w powijakach, niemniej rosnąca urbanizacja, wzmożony popyt na towary i potrzeba masowego przemieszczania się ludzi rodzą zapotrzebowanie na szeroko rozumianą mobilność. Pełnego wdrożenia pojazdów bez kierowców można się spodziewać w latach 2030–2040.

– Nowe technologie, w tym również pojazdy autonomiczne, są przedmiotem zainteresowania najemców sektora nieruchomości komercyjnych, zwłaszcza magazynowych, ale widzimy już chęć wprowadzenia tej technologii w obiektach biurowych i handlowych – mówi Anna Górska-Kwiatkowska, menedżerka ds. reprezentacji właścicieli nieruchomości w dziale powierzchni biurowych w C&W. – Stacje do ładowania aut elektrycznych są już właściwie standardem, a kolejnym etapem będzie dostosowanie projektów do nowych rozwiązań technologicznych, czyli przekształcenie parkingów, na które zmniejszy się zapotrzebowanie, w powierzchnie użytkowe i komercyjne.

Zdaniem ekspertki transport z użyciem pojazdów autonomicznych może sprawić, że przemieszczanie się będzie tańsze i efektywniejsze. Zmieni się również znaczenie odległości, która nie będzie już jednym z głównych czynników branych pod uwagę przy lokalizacji danego obiektu.

– Ludzie coraz większą wagę przywiązują do zanieczyszczenia powietrza, które ma wpływ na zdrowie fizyczne. Zwracają też uwagę na długie dojazdy w zatłoczonych środkach transportu, ponieważ ma to wpływ na ich kondycję psychiczną. Zarządcy i właściciele już teraz korzystają z innowacyjnych metod wspierania zrównoważonego transportu. Na przykład jeśli okazuje się, że wielu pracowników lub gości korzysta z carsharingu, udostępniają taką opcję w budynkach – mówi Górska-Kwiatkowska.

Wprowadzenie autonomicznych pojazdów może zwiększyć zasięg działania centrów handlowych – ze względu na szybszą i bardziej komfortową jazdę klienci chętniej będą pokonywać większe odległości. Takie rozwiązanie pomoże również poprawić mobilność osób niepełnosprawnych lub w podeszłym wieku. Zmniejszy się koszt przejazdu i parkowania, a zmniejszenie liczby miejsc parkingowych w centrum miasta uwolni grunty, które będą mogły zostać zagospodarowane przez deweloperów.

Ekspertka podkreśla, że zastosowanie automatyzacji jest trendem obserwowanym od dawna na rynku magazynowym. – Wiele firm korzysta ze specjalnego oprogramowania lub systemów do sortowania towarów. Nie są to jeszcze jednak maszyny autonomiczne, ale w ciągu najbliższych 5–10 lat technologia AV będzie odgrywać w logistyce istotną rolę. Producenci, sprzedawcy detaliczni i firmy logistyczne już teraz szukają rozwiązań, które poprawią efektywność i obniżą koszty dostawy. Floty pojazdów autonomicznych, oprócz zredukowania ograniczeń związanych z kosztami i czasem pracy, będą mogły funkcjonować jak jeżdżące paczkomaty – mówi Górska-Kwiatkowska.

Prawie jak w Japonii

Pozostając bliżej teraźniejszości, deweloperzy instalują w budynkach stacje do ładowania pojazdów elektrycznych, nowoczesne biurowce wyposażane są w parkingi i prysznice dla rowerzystów. W warszawskim kompleksie ArtN powstanie automatyczny podziemny parking rowerowy wzorowany na rozwiązaniach japońskich.

W niedawno oddanym do użytkowania biurowcu D48 na warszawskim Służewcu deweloper pozyskał do współpracy spółkę 4Mobility, która uruchomiła tam pierwszą w Polsce wypożyczalnię elektrycznych samochodów na minuty.

– Zauważamy, że dbanie o środowisko jest przedmiotem zainteresowania szeroko pojętego sektora nieruchomości. W polskich miastach powstaje coraz więcej zielonych biurowców i rozwija się infrastruktura do ładowania pojazdów elektrycznych – komentuje Paweł Błaszczak, prezes 4Mobility. – Właściciele i zarządcy nieruchomości są otwarci na wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań i udogodnień dla najemców, także jeśli chodzi o usprawnianie mobilności. Za sprawą współpracy rynków nieruchomości komercyjnych i carsharingu wiele osób zyskuje dostęp do komfortowej alternatywy przemieszania się po mieście, wspiera zrównoważony transport i przyczynia się do spadku zanieczyszczenia powietrza. Z kolei przedsiębiorcom carsharing pozwala na optymalizację kosztów związanych z przejazdami służbowymi pracowników – dodaje.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: a.roguski@rp.pl

Przy projektowaniu budynków deweloperzy muszą reagować na bieżące trendy i przewidywać, jak może wyglądać przyszłość. Jednym z trendów wpływających na kształt inwestycji są zmiany w transporcie. Rośnie znaczenie komunikacji zbiorowej, aut elektrycznych, a w dalszej perspektywie pojazdów autonomicznych (AV).

Pieśń przyszłości

Pozostało 93% artykułu
Nieruchomości
Robyg wybuduje osiedle przy zabytkowym browarze Haasego. Prawie 1,5 tys. mieszkań
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek nieruchomości rok po powołaniu rządu. Ile dowiozły ministerstwa?
Nieruchomości
Mieszkaniówka na karuzeli
Nieruchomości
Polska centralna. Magnes na firmy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Przez wynajem na doby wspólnota zapłaci więcej