Na polskiej mapie obiektów handlowych dominują galerie. Centrów handlowych jest ponad 420, a ich łączna powierzchnia to 10,5 mln mkw. To, jak podaje Cresa Polska w najnowszym raporcie, 73 proc. całkowitej nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce.
Oprócz galerii powstają także parki handlowe i wolnostojące magazyny. Zakupy coraz częściej można też robić w biurowcach, których część stanowią lokale komercyjne. Są jeszcze outlety.
Blisko osiedla, blisko dworca
Jak informuje Joanna Tomczyk, analityk firmy doradczej JLL, w drugim kwartale poza kolejnymi galeriami handlowymi deweloperzy oddali do użytku m.in. centrum wyprzedażowe Smart Outlet w Bydgoszczy (11 tys. mkw.), Park Handlowy Saller w Oławie (7,5 tys. mkw.), Vendo Park w Dąbrowie Górniczej (7 tys. mkw.).
– Mimo że w planach są kolejne parki handlowe, co dowodzi potencjału rozwojowego tego segmentu, nie będą to bardzo spektakularne wielkościowo projekty, a raczej mniejsze, skrojone na miarę potrzeb lokalnej społeczności obiekty lub rozbudowy już istniejących parków – zauważa. – Jednym z najbardziej perspektywicznych formatów na rynku są tzw. centra convenience, czyli niewielkie obiekty, w których możemy zrobić zakupy, np. w drodze z pracy do domu – dodaje.
Pytana, gdzie jest jeszcze miejsce na nowe parki handlowe przedstawicielka JLL mówi, że z biznesowego punktu widzenia najbardziej odpowiednie są lokalizacje o małym nasyceniu powierzchnią handlową. – Duży potencjał mają również miejsca w sąsiedztwie nowych osiedli mieszkaniowych i obok dużych węzłów komunikacyjnych, choć musimy pamiętać, że każde z nich powinno być rozpatrywana indywidualnie – zastrzega Joanna Tomczyk.